Gå til innhold

Hjelp til treningsstart


Jente1996

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en jente på 16 år som har planer om å bli sunnere og å begynne å trene... Jeg trente mye (rundt 6 ganger i uken) for et år siden, spiste også lite, men jeg tror det ble litt for mye for meg. Etter en stund ble jeg veldig lei og har nå nesten ikke trent siden påske. Jeg er 172 høy og veier rundt 67 kg. Jeg vil gjerne gå ned til 63 kg, men vekter er ikke så viktig. Det viktigste for meg er å stramme opp kroppen og få vekk litt magefett.. Denne gangen skal jeg prøve å endre livsstilen min (trening og kosthold), på en måte som gjør at det varer. Noen som har noen gode tips til å holde motivasjonen oppe eller om hva jeg skal spise eller øvelser jeg kan gjøre. Jeg vil gjerne ha mindre fett, i tillegg til mer muskler i rumpe lår, mage og armer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg er en jente på 16 år som har planer om å bli sunnere og å begynne å trene... Jeg trente mye (rundt 6 ganger i uken) for et år siden, spiste også lite, men jeg tror det ble litt for mye for meg. Etter en stund ble jeg veldig lei og har nå nesten ikke trent siden påske. Jeg er 172 høy og veier rundt 67 kg. Jeg vil gjerne gå ned til 63 kg, men vekter er ikke så viktig. Det viktigste for meg er å stramme opp kroppen og få vekk litt magefett.. Denne gangen skal jeg prøve å endre livsstilen min (trening og kosthold), på en måte som gjør at det varer. Noen som har noen gode tips til å holde motivasjonen oppe eller om hva jeg skal spise eller øvelser jeg kan gjøre. Jeg vil gjerne ha mindre fett, i tillegg til mer muskler i rumpe lår, mage og armer.

Herlig at du ønsker å komme igang med en mer aktiv hverdag!

Det er lett at motivasjonen leder til overtrening eller til at du 'tar slutt' fortere enn du hadde tenkt, slik som du beskriver. Derfor er det viktig å begynne i det lille, og heller bygge opp med enda mer trening og kosthold etter hvert. Spesielt hvis målsetningen er å gjøre det til en livsstil!

Som regel fører trening og en mer aktiv livsstil til redusert fettprosent (strammere kropp, vekk med litt magefett) uten å gjøre alt for drastiske tiltak med kosthold, så lenge man spiser relativt sunn mat. Så mitt tips til deg blir å ikke fokusere for mye på detaljene kring alt som har med trening, kost og utseende å gjøre, men heller å lene deg litt tilbake og få et grep om hva som utgjør den store forskjellen: Nemlig å faktisk gjøre noe.

Ta en liten titt på denne fine guiden Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen.

Så, hadde du vært en av mine klienter, hadde jeg anbefalt deg å starte i det lille: begynn med å sette deg et mål om å få trent kanskje 3 ganger i uka, inspirert av guiden her over (hvis det fortsatt virker vanskelig så ta kontakt med en veileder eller trener på ditt senter). Legg ikke for mye vekt på å spise ditt eller spise datt, men prøv å spise "sunne" ting (bra råvarer, ikke spise for mye ferdig-mat type grandis eller fjordland uten lag mat fra grunnen av). Maten skal nytes, ikke bare være en form for energi. Gi det litt tid så kommer resultatene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...