Gå til innhold

Myoreps, velge vektbelastning


gammelkaffe

Anbefalte innlegg

Jeg kjører et fullkroppsprogram 3x pr uke, med 8 øvelser. 4 av disse kjører jeg som myoreps...

Det står i artiklene jeg har lest at jeg skal velge en vekt jeg klarer mellom 5 og 25 repetisjoner, og hvor mange jeg klarer før jeg er maks minus 1 avgjør hvor mange reps jeg skal ha i etterfølgende sett. Så langt så godt. I dag tok jeg eksempelvis fransk press, 14 reps = 4-5 reps og 10-15 sek pause. Hvor mange etterfølgende sett skal jeg egentlig ta? Jeg tok 10, men tenker at det kanskje var litt mange?

Så.. til spørsmålet mitt: Burde jeg startet med en høyere utgangsvekt slik at myorepssettene (heter det det?) ikke blir så mange? Jeg har lest artiklene både her og flere andre, men akkurat dette fikk jeg ikke svar på. Jeg har lest til øyet blir stort og vått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du klarte 10 ekstra sett så har du antageligvis tatt deg litt for lite ut på første settet. Kanskje hadde du egentlig klart 17-18 reps om du hadde gitt alt, da burde du gått til 16. Du kan også korte ned pausene litt om du aldri blir utmattet.

Vektbelastningen er ikke så nøye hva du velger bare du tar nok reps på første settet til å nærme deg utmattelse. Om du klarer 30 repetisjoner så øker du bare vekta endel neste gang, det vil fremdeles ha en effekt selv om det ble veldig mange reps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...