Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Jeg vet ikke helt hva jeg er ute etter, om det er motivasjon eller gode råd fra noen som kanskje har vært borti dette "problemet" før. Men i hvertfall er det godt å få skrevet det ned uansett!:) Jeg kaller det et "problem" fordi det tærer litt på psyken og motivasjonen min. Here it goes:

Jente, 24 år. Høyde 167 cm. Idealvekt: 65-70 kg. Vært overvektig i ca 4 år etter medisinbruk. Slitt enormt med å gå ned i vekt igjen, og har hatt nedtur på nedtur - der jeg gir opp før jeg kommer over verste kneika.

Når vekta viste 109,4 kilo, bestemte jeg meg for å søke hjelp hos PT - jeg innså at et så stort slankeprosjekt var håpløst å klare på egenhånd. Gikk ned 1 kilo den uka alene, og startet min livsstilsendring med hjelp 23.august med vekt på 108,5 kg.

Topp motivert, og i skrivende stund er jeg 103,1 kg. - Det har altså ikke gått kjempefort nedover. Og her kommer "problemet". Med så mye vekt å ta av, så hadde jeg vel kanskje sett for meg at det skulle gå litt raskere ned, hvertfall i begynnelsen. Spesielt når jeg gjør alt jeg har fått beskjed om og i tillegg stortrives med opplegget! Jeg trener 5 dager i uka, en blanding av kondisjon og tung styrketrening - men mest fokus på styrke for det er det jeg liker aller best. Jeg følger kostholdsprogrammet jeg har fått til punkt og prikke - med en "spisekveld" på lørdager. Og jeg fråtser IKKE! Spisekveld for meg betyr feks 2 stykker hjemmelaget pizza, og en liten kvikklunsj til godteri.

Jeg stortrives med kostholdet og jeg elsker treningen! Jeg har tidligere prøvd meg på ketolyse, men har dårlig erfaring med det og klarer ikke trene skikkelig på for lite karbohydrater. Derfor er dette kostholdet mye bedre, med mer moderat inntak av karbohydrater. Jeg er god og mett, spiser mye proteiner. Jeg tar et multivitamin-tilskudd pluss D-vitaminer som jeg vet etter blodprøver er veldig lavt hos meg og ikke gunstig mtp overvekt. Jeg sliter igrunn ikke noe særlig med cravings - jeg føler ikke jeg er på noen hard diett. Jeg føler jeg er i ferd med å endre livsstilen min - og sånn som dette kan jeg leve. Jeg går vel ca en 1000 kalorier i underskudd om dagen.

Jeg har tidligere blitt undersøkt for lavt stoffskifte fordi jeg har en del symptomer på det. Verdiene mine ligger innenfor grensa "normal", men er helt på kanten til å tippe over til lavt. Legene er derfor uenige om jeg skal medisineres, og jeg har derfor valgt å leve uten medisin for det foreløpig. Men jeg vet dermed ikke om det er dette som er grunnen til at forbrenningen min er litt lav.

Det skal også sies at de ukene jeg trener ekstra hardt og går noen ekstra turer, så rører gjerne vekta litt mer på seg. Det kan altså se ut til at jeg har en tøff jobb foran meg, jeg må bevege meg MYE for å gå ned i et greit tempo.

Det er blitt en sånn psykisk greie for meg at jeg MÅ ned under 100 kg helst NÅ. Jeg trenger å se 99,9 for å kjenne litt mestringsfølelse snart. Jeg blir helt sprø av å stresse med det. Jeg vet jeg ikke blir slank og muskuløs på 1,2,3 - men jeg trenger å nå mitt første delmål som er 99,9 kg. Jeg ELSKER dette nye livet mitt, og jeg er veldig klar på at dette er en full livsstilsendring. Men når jeg er så "flink" til å følge opplegget, så skulle jeg helst sett at vekta hjalp meg litt mer.

Har dere noen tanker rundt dette? Tips før økt motivasjon? Synes dere vekta mi går sakte nedover, burde jeg forvente at den går raskere?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13257-lav-forbrenning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, lav forbrenning, men likevel klarer du å ligge du 1000 kcal i underskudd? Det høres da mer ut som en dårlig unnskyldning at du har dårlig forbrenning.

Flott fremgang da. Hvis du vil fortere ned kutter du jo rett og slett ut 200-300 kalorier fra kosten/mosjoner mer og forbrenn tilsvarende. Enkel og grei matte. Kan du skrive ned dietten din?

5kg på den tida er jo grei fremgang (mtp at du mister mye vann osv første perioden), men det kunne selvsagt gått mye fortere. Hvis du liker livsstilen slik den er nå - og det går i riktig retning - så trenger du jo strengt tatt ikke endringer? Kanskje hvis du kutter litt i maten eller mosjonerer mer, så mister du plutselig motivasjonen igjen? Ville isåfall prøvd meg forsiktig frem.

PS: 1000 kcal i underskudd tilsvarer cirka 1kg reint kroppsfett i uka. Dvs at du går ned 4-5kg hver mnd, noe som ikke er tilfelle :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13257-lav-forbrenning/#findComment-512997
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...