Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Taurine

post-5623-14440884214622_thumb.png

[ATTACH]55691[/ATTACH]

Hva er Taurine?

Taurin, eller 2-Aminoethanesulfonic syre, er en organisk syre utbredt i animalsk vev. Det er en viktig bestanddel av galle og kan finnes i tykktarmen og utgjør omtrent 0,1% av total human kroppsvekt. Taurin har mange fundamentale biologiske roller som konjugering av gallesyrer, antioxidation, osmoregulering, membran stabilisering og modulering av kalsium signalering. Det er viktig for hjerte-funksjon, og utvikling og funksjon av skjelettmuskulatur, netthinnen og det sentrale nervesystemet. Taurin er uvanlig blant biologiske molekyler i være en sulfonsyre, mens det store flertallet av biologisk forekommende syrer inneholder mer svakt surt karboksylgruppe. Mens taurin kalles en aminosyre, og faktisk er en syre som inneholder en aminogruppe, er det ikke en aminosyre i den vanlige biokjemiske betydningen av begrepet, som refererer til forbindelser som inneholder både en amino og en karboksylgruppe.

De fleste av dere sammenligner nok Taurine med energi drikker som Red Bull

[ATTACH]55692[/ATTACH]

Har taurine beviste positive resultater?

- I en studie utført av Health and Exercise Sciences Research Group, University of Stirlig, Scottland. Tested de ut 8 idrettsutøvere som i dette tilfettet var løpere. De løpte 3km to ganger med en ukes mellomrom. To timer før hvert av løpene fikk de en pille, den første gangen en placebo pille. Og en andre gangen en pille med 1,000mg taurine. (ca samme mengde som er i energidrikker som red bull.)

Snitt tid på 3km etter placebo pillen: 10:58

Snitt tid på 3km etter taurine pillen: 10:46

- I en studie utført av Department of Orthopaedic Surgery, Institute of Clinical Medicine, University of Tsukuba, Japan. fant de ut av og ta taurin oralt var effektiv på å opprettholde riktig nivå av taurin i kroppen i forhold til andre kontrollgrupper. Spesielt var det to grupper: en som brukte taurin og en kontroll gruppe som fikk placebo. Etter en to ukers studie med metoder for taurin uttømming som intens og uttømmende trening de som brukte taurin ikke har noen uttømming av aminosyren i kroppen. Videre var det også positive tegn som viste potensielle langsiktige gunstige utholdenhet effekter.

- Det har vært flere andre studier fra blandt annet Institute of Sports Medicine, University of Paderborn, Federal Republic of Germany som har strengt undersøkt effekten av taurin tilskudd på utholdenhetsutøvere. Det ble funnet at venstre ventrikkel kontraktilitet ble økt og dermed redusere hjertefrekvenser på sub-maksimale intensiteter . Forfatterne oppmerksom på at dette kan være en av de viktigste grunnene til at drinker som Red Bull og andre derivater kan forbedre maksimal aerob, anaerob og mental yteevne

Jeg kom over uttalige andre studier i forskningen av taurine som viste lignende positive resultater. Men selvom det har vært forsket veldig mye på Taurine, er forskerne fortsatt usikre på grunnen til disse resultatene, og mange av de er usikre på varigheten av effektene.

- Taurin finnes naturlig i maten, særlig i sjømat og kjøtt. Middelverdien daglig inntak fra vanlige dietter ble bestemt å være ca 58 mg (område 9-372 mg). I en annen studie ble taurin inntak anslått å være generelt mindre enn 200 mg / dag, selv i individer spise en høy-kjøttdiet. Ifølge en annen studie ble taurin forbruket anslått å variere mellom 40 og 400 mg / dag

Og utifra forskningene er de fleste positive resultatene forsket på fra 1000mg - 2000mg.

Det vil da si at man må få i seg et resterene fra energi drikker eller helst kosttilskudd.

[ATTACH]55687[/ATTACH]

Dine tanker, eventuellt erfaringer med Taurine?

post-5623-14440884212678_thumb.jpeg

post-5623-14440884214154_thumb.png

post-5623-14440884215434_thumb.png

post-5623-14440884215775_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11923-taurine/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke helt om jeg har noen spesiell økning i produktivitet på jobben, men merker de dagene jeg tilfeldigvis kjøper meg en sukkerfri redbull, så klarer jeg enkelte stillinger lengre en på de andre dagene. Men det kan være helt tilfeldig :/

De fleste studiene ble forsket på og innta Taurine i pilleform og ikke via drikke som Red Bull.

Har du prøvd Taurine tilskudd i pilleform?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11923-taurine/#findComment-462297
Del på andre sider

Nei, ikke enda. Men vurderer det veldig sterkt. Men om effekten er så liten som

10:58 til 10:48 så vurderes det til et nei. Men der igjen Studiene er ikke langvarige og har ikke konklusive svar. Variasjonene kan være så tilfeldig at det er ikke mye som til sier at det har en effekt. Men kunne tenkt meg å teste det en måned eller 2 nå som jeg også skal starte på kreatin monohydrat

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11923-taurine/#findComment-462307
Del på andre sider

Nei, ikke enda. Men vurderer det veldig sterkt. Men om effekten er så liten som

10:58 til 10:48 så vurderes det til et nei. Men der igjen Studiene er ikke langvarige og har ikke konklusive svar. Variasjonene kan være så tilfeldig at det er ikke mye som til sier at det har en effekt. Men kunne tenkt meg å teste det en måned eller 2 nå som jeg også skal starte på kreatin monohydrat

Effekten fra 10:58 til 10:48 er ganske stor vil jeg si. Når man er på et toppnivå er det få sekunder hvis ikke milli-sekunder som teller.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11923-taurine/#findComment-462318
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...