Myr Skrevet 9. august 2012 Skrevet 9. august 2012 Hei. Har sommerjobb i samme stilling som jeg skal ha når jeg begynner som lærling i september, og fikk utlevert frikort som jeg ga til arbeidsgiver. Problemet er jo at jeg overfyller 40k-kvoten med god margin, da det ble mye mer sommerjobb enn forventet. Det jeg lurer på er som følger: Kan jeg da få vanlig skattekort og skatte xx%, istedet for 50% når jeg allerede har "brukt" frikortet? Jeg hørte at det var fullt mulig, men da hadde vel alle gjort det; bestilt frikort og brukt opp kvoten, før man bestiller vanlig skattekort? Anyone? Tusen takk for svar. Siter
torunnJ Skrevet 9. august 2012 Skrevet 9. august 2012 Det er bare å gå inn på skatteetaten.no og bestille nytt skattekort! Der oppgir du hvor mye du kommer til å tjene totalt i år (inkl.beløpet du allerede har tjent gjennom frikort). Det er ikke slik at du kan tjene 40 000 skattefritt gjennom frikort, og så tjene nye 100 000 i løpet av høsten og kun skatte av de 100 000. Da må du oppgi totalbeløpet til 140 000. EKS. Du tjener 40 000 gjennom en sommerjobb (frikort) + Tjener 100 000 gjennom jobb utover høsten = Total årsinntekt 150 000 Og det er altså den totaleårsinntekten som må oppgis når du bestiller nytt skattekort! Da slipper du selvfølgelig å skatte 50% (med mindre du er i øverste skatteklasse og tjener masssssssse penger).. Men du må selvfølgelig levere nytt skattekort før du får neste lønning, ellers blir det dessverre trekk på 50%. NB! Dersom du skatter 50% fordi du ikke har levert skattekort vil du sannsynligvis få igjen disse pengene på skatten neste år! Siter
Gjest .... Skrevet 9. august 2012 Skrevet 9. august 2012 Det er bare å bestille skattekort når du nærmer deg slutten på frikortet:) Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.