Gå til innhold

Dietmars nybegynnerprogram + ekstra treningsdager?


Gjest

Anbefalte innlegg

Har lyst å prøve dietmars nybegynnerprogram, men syns det er veldig lite og kun trene 3 dager i uka. Vil det kunne være hensiktsmessig å legge til 2-3 lette/medium treninger i tillegg til dette programmet, eller vil det være mer ødeleggende enn behjelpelig? Ser jo at det er en del styrkeløftere som trener bla. knebøy omtrent hver eneste dag.

Jeg er forøvrig 19 år, 190cm og veier rundt 84kg. Maksløft er vel for øyeblikket rundt 80kg i benk, 160 i mark, og 100 i knebøy.

Har trent i overkant av to år, men har lenge hatt kukerundtsyndromet + perioder med skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har lyst å prøve dietmars nybegynnerprogram, men syns det er veldig lite og kun trene 3 dager i uka. Vil det kunne være hensiktsmessig å legge til 2-3 lette/medium treninger i tillegg til dette programmet, eller vil det være mer ødeleggende enn behjelpelig? Ser jo at det er en del styrkeløftere som trener bla. knebøy omtrent hver eneste dag.

Jeg er forøvrig 19 år, 190cm og veier rundt 84kg. Maksløft er vel for øyeblikket rundt 80kg i benk, 160 i mark, og 100 i knebøy.

Har trent i overkant av to år, men har lenge hatt kukerundtsyndromet + perioder med skader.

Følg programmet gutt! Du mener vel ikke at du vet bedre enn Dietmar;)? Dette er jo et program for styrkeøkning. Volum er ikke første prio her, til opplysning. Følg gjerne opp med mengdetrening og oppkjøringsprogramet til Dietmar når du er ferdig med nybegynnerprogramet. Spis og sov godt så blir du rå:)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det sannsynligvis er lurest å følge programmet slik det står oppført, men jeg er veldig glad i å trene og syns det er litt lite med kun 3 økter i uka. Kunne jo muligens lagt inn noen ekstra dager med kun teknikktrening og kroppsvektøvelser e.l om det ble "behov" for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det sannsynligvis er lurest å følge programmet slik det står oppført, men jeg er veldig glad i å trene og syns det er litt lite med kun 3 økter i uka. Kunne jo muligens lagt inn noen ekstra dager med kun teknikktrening og kroppsvektøvelser e.l om det ble "behov" for det.

Med nok hvile og god planlegging av hvilke økter du har i mellom hovedøktene, så kan det gå. At du alltid fokuserer på restitusjon er viktig. Trenger du nødvendigvis å trene styrke på "fridagene"? Ikke trening betyr ikke nødvendigvis å sitte hjemme i sofaen. Du kan trene kondisjon, om du liker det? Eller bare bevege deg mer, holde deg aktiv, gjøre ting du ikke får tid til ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal forøvrig begynne å studere i høst, så kanskje det blir såpass travelt at 3 dager i uka holder i starten. På videregående trente jeg som regel en del mer enn det, men det er vel mer som skjer på et universitet enn på en liten vgs. Får evt. legge inn noen støtteøvelsesdager og spintdager hvis det passer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å kjøre sånn: Mandag-(dietmar)-onsdag(dietmar)-fredag(dietmar)-søndag(alternativ trening), så hviler du mandag, og begynner på dietmar igjen på tirsdag, osv osv :)

Det er en mulighet, men etterhvert som vektene blir tyngre, så holder det med 3 styrkeøkter i uka =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en mulighet. I sommer har jeg trent x-size, men i steden for å ta 4 økter i uka har jeg bare fortsatt "syklusen" på 4 treninger så ofte som det har passet. Det har ført til at jeg har "tatt igjen" godt over en uke på programmet, og dermed var ferdig med uke 6 på programmet etter 5 uker. Der er det dog litt mer rom for autoregulering i forhold til dietmar der det er en mer lineær progresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en mulighet. I sommer har jeg trent x-size, men i steden for å ta 4 økter i uka har jeg bare fortsatt "syklusen" på 4 treninger så ofte som det har passet. Det har ført til at jeg har "tatt igjen" godt over en uke på programmet, og dermed var ferdig med uke 6 på programmet etter 5 uker. Der er det dog litt mer rom for autoregulering i forhold til dietmar der det er en mer lineær progresjon.

Jeg har aldri hørt om x-size, men det er helt sikkert et fint program :) Du har rett i at det ikke er all verdens rom for autoregulering i Dietmar sine programmer. Jeg er litt skeptisk til en slik treningsfilosofi om man skal konkurrere i styrkeløft, da hele poenget med et Dietmar-program er å toppe formen til ÈN bestemt dag og ikke ta ting "på dagsformen". Da blir det vanskelig å toppe formen slik man trenger mot et stevne, det er jo Mike Tuchscherer et konge eksempel på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...