Gå til innhold

2-3 ukers treningsfri; fordelaktig?


awake

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå kjennes det at jeg har møtt "veggen" treningsmessig. Til vanlig trener jeg 4, noen ganger 5, ganger i uken med hard styrketrening. Dette har jeg gjort i lang tid. Nå er det derimot et ork å gå på gymmet. Jeg er sliten, demotivert og føler jeg ikke får noen ting av å være der. Null overskudd. Det har blitt mer en jobb enn noe annet.

"Problemet" er at jeg ikke har hatt et så langt avbrekk fra trening så lenge jeg kan huske. Jeg er ferdig med min første treningsfri uke nå, og kjenner psyken spiller inn. Innbiller meg at jeg ser annerledes ut allerede osv, bare pisstanker som dukker opp. Har to-tre ukers treningsfri (særlig) negativ effekt? For nå kjenner jeg at gymmen er det siste jeg har lyst til.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Studier har visst at 2 ukers treningsfri kan ha positiv effekt. Egenerfaring tilsier at 3 uker er litt for mye.

Start opp igjen med smart trening uten å gi alt fra første dag, så bygger du gradvis opp overskuddet igjen istedenfor å gå rett i kjelleren etter ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nå kjennes det at jeg har møtt "veggen" treningsmessig. Til vanlig trener jeg 4, noen ganger 5, ganger i uken med hard styrketrening. Dette har jeg gjort i lang tid. Nå er det derimot et ork å gå på gymmet. Jeg er sliten, demotivert og føler jeg ikke får noen ting av å være der. Null overskudd. Det har blitt mer en jobb enn noe annet.

"Problemet" er at jeg ikke har hatt et så langt avbrekk fra trening så lenge jeg kan huske. Jeg er ferdig med min første treningsfri uke nå, og kjenner psyken spiller inn. Innbiller meg at jeg ser annerledes ut allerede osv, bare pisstanker som dukker opp. Har to-tre ukers treningsfri (særlig) negativ effekt? For nå kjenner jeg at gymmen er det siste jeg har lyst til.

Takk for svar :)

Kommer ann på hvor hardt man trener og det høres ut som om du har trent hardt! Du bør vurdere bedre periodisering i programmene dine for å forhindre at du går på flere smeller. Kommer også ann på hvilken øvelser du tar. Foreksempel tunge baseløft som td mark og bøy over lengre tid belaster også nervesystemet kraftig og da er 2 uker fri ingen problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 uke er balsam for kropp og sjel, 2 uker berger man vel det aller meste med bra kosthold og nok kcal, men etter 2 uker tror jeg det droppes fort med så lang tid uten stimuli. Ville tatt en ukespause, så i det minste kjørt gjennom kroppen en gang i uka, så 1 ukes pause igjen hvis du absolutt ikke vil trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger. Jeg klarte èn uke, men så merket jeg at det kriblet i kroppen. Holdt meg vekk fra treningsstudioet, men løpte noen lengre joggeturer og trente litt styrke med noe jallautstyr fra Biltema. Kjenner det gjorde godt med restitusjon. Har fått ladet batteriene, og er ti ganger mer motivert til å kjøre på. Planen fremover er ikke å trene bare for å trene, men å få noe ut av økten. Vesentlig forskjell, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...