Hypo Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Hei, er helt ny her på forumet så vet ikke om dette er riktig sted å poste men håper det Jeg har et par spm angående det med kalorier og vektnedgang.. Jeg har lengelenge vært inaktiv grunnet småskader og etter dette, dårlig motivasjon.. Etter jeg ble "frisk" igjen skulle jeg begynne å trene men siden formen hadde blitt så dårlig så var det vanskelig å starte igjen.. For 3 uker siden så jeg at vekta viste 99kg, og jeg har alltid sagt til meg selv at den aldri skal få vise 100/+.. Jeg vendte deretter om på dagen, gikk fra å spise pizza/kebab/generell fastfood mange ganger i uken, uten noe trening ved siden av, til å begynne å bruke en time på gym'n hver dag, og legge om kostholdet helt.. Har lest masse på forumet her og rundt om kring, og så vidt jeg forstår så er vektnedgang = kaloriunderskudd.. eller? De siste 7-8 dagene har jeg ligget på rund 1000 - 1500 kalorier om dagen, med 1 time/1.5timer styrke hver dag.. Jeg er egentlig ganske småspist, (så lenge jeg ikke er i den onde sirkel med pizza/bab/etc hver dag), så jeg føler ikke noe hunger etter mere mat.. Jeg føler også at jeg har relativt mye energi, eller i alle fall nok. Jeg blir ikke slapp eller noe sånt utover dagen selvom jeg spiser ganske lite.. Grunnen til dette inlegget da, er at jeg har ikke sett så mye til vektnedgangen, har sett litt selvfølgelig men i forhold til kalori-inntaket per dag så er det ikke så mye jeg hadde trodd, utifra det jeg har lest om kalori-underskudd og sånt i allefall. Jeg spiser for det meste eggehviter og kylling/svinefilet, + grønnsaker som spinat/sopp/salat/paprika, 2 ganger om dagen.. Spiser litt for lite grønnsaker men jobber med saken Drikker bare vann, men ikke så veldig mye. Spørsmålet mitt blir vel da egentlig om det er greit å fortsette sånn jeg gjør, og at resultatene vil komme etterhvert, eller om dette er helt på trynet og jeg gjør noe veldig feil? Jeg har ikke noe behov for å gå opp i styrke for øyeblikket, det er jeg klar for å jobbe med når fettprosenten har gått en del ned. Jeg er en gutt på 1.85 og 96kg. Setter pris på alle svar og all hjelp jeg kan få, når jeg ikke er helt genial når det kommer til kosthold og sånt, kan bare det jeg har lest rundt om kring på forskjellige forum Hypo Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10829-spm-ang%C3%A5ende-kalorier-og-vektnedgang/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Hei og velkommen hit! Det virker som du har et ganske sunt forhold til mat og trening for tiden, og det du gjør er helt riktig! Fortsett i samme rute så vil nok resultatene komme Hvis du oppretter deg en loggbok og logger treninger og mat så vil du kunne få bra tilbakemeldinger fra folk her Det er mange kompetente folk her som kan hjelpe deg med små og store spørsmål! Det er og litt lettere å hjelpe hvis man ser hva du gjør fra dag til dag med tanke på trening og mat Ønsker deg masse lykke til! *edit: og om du har gått ned 3 kg på 7-8 dager så HAR du jo fått resultater Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10829-spm-ang%C3%A5ende-kalorier-og-vektnedgang/#findComment-412405 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomas O Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Hei, Først og fremst veldig bra initiativ! Livsstilsendringer er ikke vanligvis noe man klarer å sette i verk på en dag. Man jobber seg sakte men sikkert frem mot et mål og når man når det så vedlikeholder man gjerne. For å kommentere dette med energiinntak så er det helt riktig at underskudd tilsvarer vektnedgang. MEN for deg som er en storvokst kar så spiser du altfor lite selv om du vil ned i vekt. Energien du trenger for å holde vitale funksjoner i gang vil jeg tipper ligger rundt 2000 kalorier, og dersom du nå har begynt å trene, og dersom du beveger deg litt til daglig, så kan du med fordel ligge mellom 2200 og 2400 i daglig inntak og fremdeles gå ned i vekt. Når du spiser så lite som du nå gjør, vil du blant annet holde på mer vann slik at din totale vektnedgang blir mindre. Her vil jeg trekke inn at det er langt mer stabilt å røske frem målebåndet og ta et midjemål for å følge progresjonen i stedet. Kommentarer til kostholdet ditt: Du spiser som nevnt svært lite. Eggeplommer er ikke farlig, og som du selv sier så kan du gjerne spe på med litt grønnsaker. Du spiser sannsynligvis også langt under grensen av det som er anbefalt når det kommer til vitaminer og mineraler. Generelt vil jeg anbefale deg mer av kjøtt, feit fisk og grønnsaker. Det ser ut som du foretrekker matvarer som ikke inneholder veldig mye karbohydrater, men vil på generelt grunnlag også anbefale frukt, nøtter og bær. Kristin Charm og Krembolle 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10829-spm-ang%C3%A5ende-kalorier-og-vektnedgang/#findComment-415658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.