Gå til innhold

Goblet-squat spm!


Tina90

Anbefalte innlegg

Har begynt med goblet-squat nå, og føler jeg får veldig god kontakt med musklene under øvelsen. Der som er problemet/irreterende er å holde vekta i hendene(mellom beina?).

De tyngste manuelene på senteret er 27,5kg, MEN jeg tror jeg klarer mer enn det..

Forslag til hvordan jeg kan løse problemet? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet med goblet-squat er nettopp at den begrenses av hvor mye du klarer å holde med hendene (eller hvor tunge manualer du har tilgjengelig). Dersom du stopper opp 2-3 sekund i bunnposisjon og ikke går helt opp slik at du holder spennet i musklene hele tiden vil øvelsen bli tyngre og du trenger ikke bruke like mye vekt.

Men siden goblet squat ikke tillater de tyngste vektene så bør det bare være et supplement til knebøy med stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med goblet-squat er nettopp at den begrenses av hvor mye du klarer å holde med hendene (eller hvor tunge manualer du har tilgjengelig). Dersom du stopper opp 2-3 sekund i bunnposisjon og ikke går helt opp slik at du holder spennet i musklene hele tiden vil øvelsen bli tyngre og du trenger ikke bruke like mye vekt.

Men siden goblet squat ikke tillater de tyngste vektene så bør det bare være et supplement til knebøy med stang.

Tusen takk! Skal prøve det neste gang :) Har knebøy under den ene beinøkta, og goblet-squat under den andre. Kjenner de tar på forskjellige steder, så vil gjerne beholde begge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk! Skal prøve det neste gang :) Har knebøy under den ene beinøkta, og goblet-squat under den andre. Kjenner de tar på forskjellige steder, så vil gjerne beholde begge :)

Etterhvert som du blir sterkere, så kan du kjøre gobletsquat som en oppvarmingsøvelse til knebøy =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterhvert som du blir sterkere, så kan du kjøre gobletsquat som en oppvarmingsøvelse til knebøy =)

Ettersom jeg klarer 3x10 med 50kg i knebøy så kan jeg vel egentlig bare begynne med det med en gang?

Kjenner jeg fortsatt har mye å lære om trening :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Skal prøve det neste gang :) Har knebøy under den ene beinøkta, og goblet-squat under den andre. Kjenner de tar på forskjellige steder, så vil gjerne beholde begge :)

Du kan også prøve å kjøre knebøy først og så goblet-squat etterpå. Trener du beina kun to dager i uken kan du fint ha to øvelser på de.

Og det er ingen grunn til å begrense deg til 10 reps på goblet squat. Kjør heller 2-3 sett goblet squat der du hvert sett tar så mange repetisjoner du klarer (gjerne med en i reserve). Da blir det kanskje 13-11-9 istedet for 10-10-10, men effektive repetisjoner blir mange flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...