Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 32 år som begynner å innse at det må hardere lut til enn gå- og joggeturer noen ganger i uka for å få skikk på kroppen.... Vekta viser nå 69 kilo fordelt på 170 cm, og målet er rundt 65 kilo. Har for mye "polstring"... Men jeg vil også bli strammere og mere fit, så vekta bestemmer ikke alt. Til nå har jeg kun drevet med kardio, for jeg har alltid trodd at det er det som skal til for å gå ned i vekt. Skjønner jo nå at jeg har tatt feil... Nå vil jeg begynne med styrketrening, for å se om det gjør det enklere. Problemet er bare at her jeg bor finnes det ikke noe treningssenter, så jeg må trene hjemme. Det er her dere må hjelpe meg...har en fitnessbloggen og en stor puff som jeg kan bruke som benk.har i tillegg to håndvekter på 2 kilo hver. Disse blir vel altfor lette?hvilken vekt bør de være på for at det skal monne?Hva begynte dere med? Når det gjelder kostholdet prøver jeg å få i meg mest mulig proteiner,i tillegg til litt sunt fett og karbohydrater. Men jeg tviler vel egentlig på at jeg får i meg nok proteiner....bør jeg da ta et tillegg, i så fall hva? Det er jo tusen forskjellige slag, og jeg er helt grønn.... Håper dette ikke var alfor dumme spørsmål, det er bare det at dette er helt nytt for meg.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10336-jenterhjelper-helt-nybegynner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og velkommen til fitnessbloggen:)

Vektene blir nok litt lette, ja, men hvor tunge du skal ha dem kommer ann på hvilken øvelser du skal gjøre med dem og utgangspunktet ditt. Det lureste er nok å kjøpe et manualsett. Anbefaler deg også å kjøpe en pull up stang som du bare henger i dørkarmen. Ganske billig og en super øvelse!

Hvor høyt ligger du på proteiner? Personlig så liker jeg best å holde meg på 2-2.5x kroppsvekt, men vet at det er mange som spiser mer og mindre. Hvis du ikke klarer å få i deg nok protein fra vanlig kost (kjøtt, fisk, egg, CC, kesam osv), så kan det være lurt å gå til innkjøp av proteinpulver. Hvilket har jeg ikke satt meg helt inn i, men det vanligste folk bruker tror jeg er Whey.

Skal regne ut proteininntaket mitt etterpå, men en typisk dag kan se slik ut:

Frokost: eggerøre av 2 egg, med et par små skiver røkelaks til.

Mellommåltid: en Skyr eller ca. 100 g cottage cheese + 50 gram mager vaniljekesam og et lite eple. En håndfull cashewnøtter i tillegg.

Lunsj: ca. 150 gram karbonadedeig stekt med grønnsaker.

Middag: whatever familien vår har den dagen... Prøver å styre unna store mengder poteter, og fyller opp med grønnsaker til.

Kvelds: 100 g cottage cheese + 100 gram mager vaniljekesam. med eplebiter, sukrin og kanel. Nam...:)

Er sikkert mulig med forbedringer, men så lenge vi har 2 barn må middagen være vanlig familiemiddag:)

Når det gjelder vekter; holder det med en slik vektkoffert som man kjøper på sportsbutikkene, tro? Maks vekt du kan få på hver manual på den jeg har sett på er vel 7,5 kilo. Er det greit å starte med, eller risikerer jeg da å måtte utvide igjen med en gang?

Mange spørsmål her, men er som sagt helt grønn på dette...:blush:

Hei hei!

Dette er jo litt festlig for jeg er 170 cm høy og vekten var 69kg da jeg fant ut at jeg ble for tykk. Akkurat samme som deg! Har klart å gå ned til 62,9 nå, men målet mitt er 57kg (det jeg veide for to år siden før jeg fikk usunn livsstil). Dette er det jeg gjorde:

I januar 2012 gikk jeg till innkjøp av alle bøkene til Hexeberg, samt en F.A.N.T.A.S.T.I.S.K bok som heter Matrevolusjonen. Det første jeg måtte gjøre var å endre innstilling til fett og karbohydrater. Når jeg var ferdiglest og enig i at karbo var feil, og fett faktisk ikke er farlig begynte jeg på lavkarbo. Jeg planla alltid dagen før hva jeg skulle spise dagen etter, gikk til innkjøp av mat én gang i uken slik at jeg slapp å gå på butikken sulten og dermed kanskje gå på en sjokolade-smell. Brukte alltid oppskrifter fra bøkene jeg hadde kjøpt, Fotballfruen sin blogg og andre nettsteder (google er redningen her!). Etterhvert ble jeg en mesterkokk på lavkarbomat. Jeg brukte ikke lenger kokebøker, men elsket å finne på matretter etter fantasien.

Innen påsken hadde jeg gått ned til 64kg. Jeg hadde ikke begynt å trene enda fordi for meg var det et så stort steg å endre kostholdet at jeg ikke ville stresse meg selv med flere endringer. Men i midten av juni fikk jeg bikiniangst og begynte å trene. Nå er jeg et "alt eller ingenting"-mennesker så når jeg først begynte med treningen gjorde jeg det 5 ganger i uken og 1-2 timer hver økt.

Om du skal trene hjemme har jeg disse tipsene:

1. Gå til innkjøp av et hoppetau! Start treningsøkten med å hoppe i 10 min.

2. Kjøp en strikk med håndtak i hver ende. Det følger med et hefte som viser flere øvelser. Det fine med strikken er at du kan trene både armer og ben med den. Du slipper å kjøpe tyngre vekter fordi du kan regulere styrken selv. Men anbefaler at når du merker du er sterkere så burde du kjøpe tyngre vekter. Da prøver du i butikken hvilke som er tunge for deg (ikke for tunge), f.eks 8kg.

3. Påkost deg selv 1 eller 2 timer med PT. Be han lære deg styrkeøvelser du kan gjøre hjemme og alene.

4. Planlegg alle øktene dine dagen før slik at du kan virkelig tenke ut hvordan du får trent hele kroppen.

Lykke til :)

Skal regne ut proteininntaket mitt etterpå, men en typisk dag kan se slik ut:

Frokost: eggerøre av 2 egg, med et par små skiver røkelaks til.

Mellommåltid: en Skyr eller ca. 100 g cottage cheese + 50 gram mager vaniljekesam og et lite eple. En håndfull cashewnøtter i tillegg.

Lunsj: ca. 150 gram karbonadedeig stekt med grønnsaker.

Middag: whatever familien vår har den dagen... Prøver å styre unna store mengder poteter, og fyller opp med grønnsaker til.

Kvelds: 100 g cottage cheese + 100 gram mager vaniljekesam. med eplebiter, sukrin og kanel. Nam...:)

Er sikkert mulig med forbedringer, men så lenge vi har 2 barn må middagen være vanlig familiemiddag:)

Når det gjelder vekter; holder det med en slik vektkoffert som man kjøper på sportsbutikkene, tro? Maks vekt du kan få på hver manual på den jeg har sett på er vel 7,5 kilo. Er det greit å starte med, eller risikerer jeg da å måtte utvide igjen med en gang?

Mange spørsmål her, men er som sagt helt grønn på dette...:blush:

Dette tror jeg nok holder av proteiner... Dersom du ikke har planer om å kjøre knallhardt på styrketreningen i tiden framover tror jeg ikke du har behov for tilskudd. Hvis du ligger på >1,7g proteiner pr dag vil du nok få dekket behovet gjennom mat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...