Gå til innhold
Ananas

Fordeling av økter mellom kondisjons- og styrketrening

Anbefalte innlegg

Har googlet en del rundt dette, men må innrømme at jeg blir ikke helt klok. Håper noen kyndige her inne kan se om jeg tenker i riktig retning :)

Jeg trener regelmessig (ca 4-6 ganger i uka). Det går i løpetrening og enkel styrke på hele kroppen. Jeg er i relativt god form og har helt normal kroppsbygning. 

I det siste har jeg tenkt på at jeg ønsker meg litt mer ut av treninga enn kun den gode følelsen. Jeg ønsker, som så mange andre, å øke i muskelmasse og å miste fett. Jeg skal ikke konkurrere eller noe slikt, men jeg har lyst til å presse kroppen litt mer og se hva som skjer. Jeg villig til å sette av tid, være konsekvent med kostholdet og å planlegge treningen bedre. Men samtidig må det ikke bli for komplisert fordi da forsvinner motivasjonen lett. 

Men så leser jeg at kondistrening og styrketrening kan slå hverandre ut på grunn av de ulike mekanismene som kreves av kroppen. Vil jeg oppnå det jeg ønsker med å dele opp styrke og kondis f.eks annenhver dag, eller må jeg fokusere på en av delene i lengre perioder?

Eksempel på trening i løpet av en uke:

Økt 1: 4x4-intervaller

Økt 2: 20 minutter lett oppvarming, styrke overkropp, geriljaintervaller

Økt 3: Langkjøring

Økt 4: 20 minutter lett oppvarming, styrke underkropp, ro-maskin

Økt 5: Pyramideintervall

Osv. Neste uke kan jeg f.eks bytte om på øktene slik at det blir styrke, kondis, styrke, kondis, styrke.

Vil et slikt opplegg gi resultater, eller blir det for ufokusert?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


×

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her