Gå til innhold

Gå opp i vekt


LenaV

Anbefalte innlegg

Hei igjen folkens,

Nå fikk jeg litt orden på kardio trening, og lurer på en ting. Jeg har kjempehøy forbrenning og jeg raser ned i vekt etter kardio. Jeg har app som "passer på" hva jeg spiser, og jeg prøver å holde meg til proteinrik diett. Samtidig har jeg refluks og ikke tåler alle matvarer, så vil si at jeg har sunne matvaner, men sliter litt med å legge på meg. Jeg er 52 kg og 170 cm i høyde, så jeg vil komme opp i 57 kg. Noe tips til matvarer/matvaner? Takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, LenaV skrev:

Hei igjen folkens,

Nå fikk jeg litt orden på kardio trening, og lurer på en ting. Jeg har kjempehøy forbrenning og jeg raser ned i vekt etter kardio. Jeg har app som "passer på" hva jeg spiser, og jeg prøver å holde meg til proteinrik diett. Samtidig har jeg refluks og ikke tåler alle matvarer, så vil si at jeg har sunne matvaner, men sliter litt med å legge på meg. Jeg er 52 kg og 170 cm i høyde, så jeg vil komme opp i 57 kg. Noe tips til matvarer/matvaner? Takk:)

Hei Lena.

Hva er målet ditt med treningen? Er det kardio du liker å trene, eller er det andre grunner til at du trener det?

Du trenger faktisk ikke så mye proteiner. 1,8g/kg er nok. I ditt tilfelle vil det være ca. 95g protein per dag. Protein kan også øke metthetsfølelse, så det kan være lurt å ikke overdrive inntaket, spesielt når målet er å øke i vekt.

Hvilke matvarer gir deg reflux? Har du andre fordøyelsesplager? For lite magesyre kan faktisk gi reflux (selv om det er logisk at tro at for mye er årsaken). Fiber kan også være problematisk for noen.

Begrens litt på inntaket av fiber, og kok grønnsaker godt. Spis nok av sunt fett som avokado, olivenolje (helst kaldspresset), egg, kokosfett og nøtter. Du kan også spise en del ris. Poteter er også ok, men er veldig mettende, så ikke lett å få i seg nok kalorier. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

1. jeg liker ikke å trene kardio, men sykkeltesten som jeg tok for noen uker siden viste dårlig arbeidskapasitet, dvs jeg må trene kondis. Derfor har jeg startet med joggetur 3 ganger i uka. 

2. målet mitt er å styrke ryggen, gå opp i vekt og få synlig muskulatur. 

3. jeg spiser ikke krydret mat så vet ikke hva som gir meg refluks, det virker som sure juicer osv som er surt gir meg refluks. jeg har ingen andre plager med magen, men fikk syredempende medisiner på blå resept av gastroenterolog. Disse hjelper godt. Jeg er ikke glad i poteter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dårlig arbeidskapasitet i forhold til hva da? Hva måler den testen deg opp i mot?

Vel, du må ikke nødvendigvis trene kardio for å øke arbeidskapasitet. Det kan du gjøre med styrketrening også. I og med at du sliter med å øke i vekt ville jeg heller fokusert på styrketrening og spise nok mat, og heller begrense kardio - i hvert fall for en periode.

Jeg er skeptisk til syredempende medisiner da de ofte kan gjøre problemet verre så sikt. Ja, de fjerner symptomene fordi du ikke har noe syre å få opp, men vi trenger magesyre for å bryte ned kjøtt og ta opp B12 og jern, blant annet.

Har de målt magesyrenivåene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg tok sykkeltesten første gang i livet og legen fant ikke noe galt på ekg, men reagerte på at jeg ble andpusten etter bare 3 min. Jeg har aldri i livet syklet før ( jeg er ikke oppvokst i Norge). Så han bedømte min arbeidskapasitet som " påfallende lav".  

2. De har ikke målt syre, de tok bare gastroskopi og sa at det var lukkemuskelen som var slapp, så jeg fikk syredempere.  Bruker dem ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, på din høyde er 52 kg lavt, så jeg ville først og fremst fokusere på styrketrening og spise nok mat for å gå opp noen kg. Du vil som sagt kunne øke arbeidskskapasitet ved styrketrening også. Ved kardio brenner du også enda mer energi, som gjør at du må spise enda mer.

Men uansett, alltid hør på legen dersom de har anbefaler noe annet enn de svarene du får på et forum :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...