Gå til innhold

Pyramide trening


t_rene

Anbefalte innlegg

Hei

Har drevet mye med kondisjonstrening men har nå begynt å gjøre mere styrke

 

Lurer derfor på ting angående "total failure" prinsippet

Eks: jeg trener biceps via bicepscurl, viss jeg følger pyramide prinsippet og øker vekten på stanga og ferre reps helt til jeg når 1RM. For så å gå ned på vekta slik at jeg akkurat klarer noen få reps(altså gå fra 35 kg på stanga til 33-34kg) og gjør så mange reps jeg klarer. Går ned et par kilo til på stanga og gjør så mange reps jeg klarer osv osv, helt til jeg ikke klarer flere reps med med en pute i hånden

 Vil jeg da kun trene utholdenhet eller vil jeg også få noe form for hypertrofi/maks?

Spørsmålet gjelder også for alle andre øvelser( benk, squats roing etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, t_rene skrev:

Noen spess grunn for å unngå det?

Jeg kan gi deg fler=)

For det første vil det å kjøre kroppen til failure, noe man gjør når man kjører pyramide slik du beskrev det, være svært belastende for sentralnervesystemet. Hvis du har planer om å kjøre pyramide på alle de store baseøvelsene eller på mange av isolasjonsøvelsene kan det fort bli tungt å hente seg inn igjen

 

for det andre vil ofte en slik metode medføre mindre volum. Si at du foreksempel tar 100 kg i knebøy 4x10. Da får du et totalvolum på 4000. Hvis du da kjører for eksempel til failure på første 15x100 vil du da ha oppnådd 1500 i volum. Siden du er så sliten fra første settet orker du da kanskje bare å ta 80x 8 på neste. Da er vi oppe i 640 i volum. På tredje settet er du helt kjørt men du klarer å kranke ut 10 på 50kg da er vi oppe i 500 volum. Siste settet gidder du ikke droppe mer, men du tar 50x 5. Da er vi oppe på 250. Hvis du legger sammen disse får du 1500+630+500+250=2880 i totalvolum. 4000 opp mot 2880 er en stor forskjell. Selvfølgelig blir ikke helt slik i virkeligheten, men du skjønner greia. I tillegg til et lavere volum vil du også få problemet med at du blir mer "sliten" grunnet at du har "tatt deg helt ut". Vet dette var litt rotete satt opp, men jeg sitter på mobilen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...