Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann

Første gangen jeg poster på dette forumet, men har vært her en stund nå, og prøvd å lest meg frem til det jeg har lurt på, men føler fortsatt det er noen ting som jeg er veldig usikker på..

Hvis noen kan hjelpe meg med dette, hadde jeg vært evig takknemlig

Først, litt om meg :

30 år - ca 90kg - 186 høy - veldig svak når det kommer til styrke

Mål :

Redusere fett %, få en markert kropp, og bli sterkere + få litt kodis igjen..

Ser desverre litt for mye på vekta om dagen, men innerst inne så driter jeg i hvor mye jeg veier, så lenge jeg ser bra ut, og vekten er fordelt på en bedre måte enn den er idag.. :p

Fått til frem til nå :

Har endret kostholdet ganske bra, og ligger idag på rundt 1500-1900 kcla om dagen tror jeg..

Trener styrke 3 ganger i uka, og sykler ca 25km/1time-ish 2-3 ganger i uka..

Bruker Treningsprogram for nybegynnere - Fitnessbloggen som "mal"

Har også gått ned ca 3kg på kort tid pga kosthold + trening, så det gir meg motivasjon.. men da kommer vi til det jeg lurer på under her ang "miste muskelmasse"..

Hva jeg lurer på :

Gjør det noe om jeg trener styrke og sykling sammen?

Jeg er veldig redd for å miste muskelmasse av den treningen jeg driver med, så hva gjør jeg for ¨unngå dette? sørge for nok protein hver dag?

Kan man spise for mye mandler? er så greit som mellommåltid synes jeg, men er redd for at jeg får i meg for mye fett, selvom det er "sunt" fett..

Bør jeg kjøpe meg protei pulver, hvis jeg ikke klarer å nå 200g protein on dagen?

mente jeg hadde en hel haug med andre sprøsmål også, men er nok litt for trøtt til å huske alle, hehe..

tar resten imorgen.. :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/8774-litt-hjelp-p%C3%A5-veien/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva jeg lurer på :

1. Gjør det noe om jeg trener styrke og sykling sammen?

2. Jeg er veldig redd for å miste muskelmasse av den treningen jeg driver med, så hva gjør jeg for ¨unngå dette? sørge for nok protein hver dag?

3. Kan man spise for mye mandler? er så greit som mellommåltid synes jeg, men er redd for at jeg får i meg for mye fett, selvom det er "sunt" fett..

4. Bør jeg kjøpe meg protei pulver, hvis jeg ikke klarer å nå 200g protein on dagen?

1. Joda, det går vel greit

2. Du sier du er svak fra før av, så da tror jeg tvert imot du kan klare å øke i styrke mens du går ned i vekt. Med nok proteiner og fornuftig styrketrening så bør du klare å bevare muskelmassen.

3. Man kan spise for mye av alt :)

4. Det kan du gjøre ja

Takk for svar.. :)

Men er feks 1 hånd med mandler 2-3 ganger om dagen for mye?

Høres det greit ut at jeg ligger på ca 1700 kcla om dagen?

Kaloriunderskudd, er det når man ligger under det som er normalt for en mann på min alder/vekt/høyde? Er vel ca 2500 kcla som er normalt for en mann?

Bør jeg være mer opptatt av å få i meg nok protein istedenfor å være for opptatt av kcla? Virker som jeg overstiger 2000kcla fort hvis jeg skal ha mer fokus på protein..

Sikkert dumme spørsmål, men greit å spørre istedenfor å gå rundt å lure, hehe..

Takk for svar.. :)

Men er feks 1 hånd med mandler 2-3 ganger om dagen for mye?

Høres det greit ut at jeg ligger på ca 1700 kcla om dagen?

Kaloriunderskudd, er det når man ligger under det som er normalt for en mann på min alder/vekt/høyde? Er vel ca 2500 kcla som er normalt for en mann?

Bør jeg være mer opptatt av å få i meg nok protein istedenfor å være for opptatt av kcla? Virker som jeg overstiger 2000kcla fort hvis jeg skal ha mer fokus på protein..

Sikkert dumme spørsmål, men greit å spørre istedenfor å gå rundt å lure, hehe..

Om det er for mye kommer an på totalt energiinntak. Mellommåltid er egentlig ikke nødvendig. Du kan heller spise mer i hovedmåltidene.

Dersom en person har et kaloriforbruk på 2000 kcal og han spiser 2000 kcal i løpet av dagen vil han verken gå opp eller ned i vekt (i teorien). Hvileforbrenningen er for eksempel på 1500 kcal (for at indre organer osv. skal kunne fungere) og kanskje 500 kcal som energiforbruk ved å være aktiv i hverdagen. (Dette er kun et eksempel). Et kalorioverskudd er når man spiser mer enn man forbrenner og man vil da øke i vekt (fett og/eller muskler). Et kaloriunderskudd vil si at du spiser mindre kcal enn du forbrenner og man vil da gå ned i vekt (fett og/eller muskler). Holdes proteininntaket relativt høyt og man trener samtidig som man er i kcal-underskudd vil mesteparten av muskelmassen bevares mens det er fettet som forbrennes.

1700 kcal hørtes veldig lite ut. Du kan prøve å ligge på rundt 2000 kcal og så tar du små justeringer basert på framgangen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...