Gå til innhold

Jenter, gutter og kaloriunderskudd


fitness

Anbefalte innlegg

De fleste er vel enig i at for å gå ned i vekt må man ha et kaloriunderskudd, men det jeg lurer på er; kan jenter og gutter ha lik underskudd for å få samme resultater?

Eks:

Jente, 18 år, 80 kg, 165 høy

Gutt, 18 år, 80 kg, 165 høy

Mål: begge ønsker å gå ned 5 kg i løpet av 2 mnd

Kan de begge ha samme kaloriunderskudd, følge samme diett- og treningsopplegg og gå ned 5 kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er et godt spørsmål, men for å svare skikkelig må det taes hensyn til svært mange faktorer.

Tar kun med de enkleste, og finner på kroppsfettet til begge, da det er nokså viktig. En gutt på 1.65 som veier 80 kg i konkurranseform er et annet beist en en sofapotet som veier dem samme. For enkelhets skyld setter jeg kroppsfettet hans til rundt 15%, og jentens til 30%.

Den enkleste er at gutten har høyere fettfri masse på samme kroppsvekt. Han vil altså ha mindre fett ( mest sannsynlig), og dermed tolererer han et mindre underskudd, rent teoretisk. La oss si han har 15% kroppsfett, altså 12 kg. Han vil da kunne ha et underskudd på ca 840 kcal/dag x60 dager=50400 kcal/7500 kcal/kg kroppsfett=6.72 kg.

For jentens del, med sine 30% kroppsfett, har hun 24 kg fett på kroppen, og vil tolerere et underskudd på 1680 kcal/dag (teoretisk) uten å miste fettfri masse. Teoretisk sett vil da jenten kunne hat høyere underskudd og gå raskere ned i vekt da hun har mer fettceller som kan frigi energi.Siden du sier de skal ha et identisk underskudd, setter jeg 700 kcal pr dag for begge, noe som i teorien skulle tisli at begge, med et underskudd på 700 kcal, går ned 5.6 kg på de to månedene.

Med en liten omformulering blir spørsmålet ditt: ' Vil en kvinnekropp og en mannekropp med identisk vekt og høyde respondere likt på identisk (en umulighet med mindre mannen senker treningen til nivået til kvinnen) trening og et identisk kaloriunderskudd?'

Det beste man kan gjøre her er å synse, såvidt meg bekjent er ikke et slikt scenario forsket på.

Generellt sett dog:

Kvinner restituerer seg raskere

Tolererer høyere treningsmengde

Har lavere muskelmasse

Og er dårligere til å følge dietter :p

Må ha høyere kroppsfett for å produsere tilstrekkelig østrogen (mister mensen ved for lavt kroppsfett)

Hvordan regner du deg frem til 840kcal, underskuddet han kan ha uten å miste muskelmasse?

Takk for svaret, blir imponert over hvor mye du kan! Jeg er ganske nysjerring og har lyst til å lære mest mulig om menneskekroppen og hvordan den responderer på ulike fremgangsmåter innen trening og kosthold. Kan du anbefale noen bøker eller nettsider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...