Gå til innhold

Craze - Ufortollet sending


BaX

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått et brev fra posten der det står:

Melding om ankommet ufortollet sending.

- Beskrivelse: Legemiddel

- Avsender: Power Body

Så må jeg skrive mitt fødelsnr, underskrift og tlf nr for at de skal få fortollingsfullmakt. Produktet jeg har bestilt er PWO middelet Craze. Om jeg ikke sender inn noen ting som helst, sender de pakken tilbake til avsender? For powerbody har sagt at jeg får pengene tilbake da isåfall.

Men er det noen sjangs for at jeg kommer til å få pakken min? og hva burde jeg gjøre nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nobro

Hvis du ikke sender inn noe så går den i retur ja. Bare send den fullmakten så går det som regel i orden. Dette er fullt lovlig å importere til eget bruk.

Mest sannsynlig har de stoppet den pga verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakken var merket som gave også skulle de merke den til under 200kr, men skal jeg bare sende fullmakten uten noen som helst ekstra papirer så skal det gå fint? Går det an å sende dette via mail istedenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobro
Pakken var merket som gave også skulle de merke den til under 200kr, men skal jeg bare sende fullmakten uten noen som helst ekstra papirer så skal det gå fint? Går det an å sende dette via mail istedenfor?

Tja, du kan prøve det først. Eventuelt legge med kopi av ordrebekreftelse. Alternative kanaler har jeg ikke erfaring med å prøve da dette er et ganske så tunggrodd offentlig system, så det er best å holde seg til det som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kommentarer her;

Det er tollvesenet som har ansvar for å fortolle varer som kommer til norge. Du kan velge å la Posten gjøre dette på dine vegne, men da må du gi dem en fullmakt (slik de ber om i dette tilfellet). Fullmakten kan lagres, slik at Posten også foretar fortollingen på dine vegne neste gang du mottar pakke fra utlandet.

Posten tar et gebyr for jobben avhengig av verdi på pakken. Husk også at det er forskjell på toll og mva. De fleste varer man vanligvis importerer er gjerne tollfrie, (som cd'er, høretelefoner, etc), men endel varer må man også betale tollavgift for (i tillegg til MVA). Se www.toll.no for varer som må fortolles.

Alternativt kan du si nei til Posten, og foreta fortollingsjobben selv. Da må du oppsøke tollkontoret og gjøre jobben selv gjennom å dokumentere innhold, samt kjøpsverdi.

Generelt kan du motta varer som gave, dersom disse sendes fra en privatperson (ikke firma!) og verdien er under kr 1000,- Der finnes også endel andre forbehold. Igjen se www.toll.no for utfyllende info.

Sendinger fra utlandet med verdi (eks frakt- og forsikringskostnader) under 200 kroner er fritatt fra fortollingsavgift. Dette gjelder ikke alkohol eller tobakk.

Definerte legemiddel er det ikke lov å importere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobro

Jo det er lov å importere legemidler fra EØS-land. Get your facts straight, bro.

3.2 Innførsel ved forsendelse

Til personlig bruk kan det innføres ved forsendelse lovlige innkjøpte legemidler, som svarer til høyst tre måneders forbruk, fra et annet EØS-land Den som innfører legemidler må kunne dokumentere overfor tollvesenet at legemidlene er innkjøpt på lovlig måte. Innførsel ved forsendelse fra et land utenom EØS-området er ikke tillatt.

kilde: http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____29094.aspx#innførsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@IAmaBro: ja det er riktig som du skriver, så lenge legemiddelet er til privat bruk. Man må være obs på at Tollvesenet kan forlange dokumentasjon på behov (legeerklæring).

http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____83200.aspx

Man kan endog importere legemiddel fra land utenfor EØS også, men da må man innføre dem selv (ikke via post).

Det man bør være obs på er at det er noen preparater som klassifiseres som kosttilskudd i utenlandske butikker, men som regnes som legemiddel her i Norge. Greit å sjekke ordentlig på forhånd, og snakke med andre her på forumet som har erfaringer med ulike preparater og butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...