Gå til innhold

Kosttilskudd for jenter (?)


Kristin_A

Anbefalte innlegg

Hei dere! :)

Jeg har noen får spørsmål så jeg håpet dere kunne hjulpet meg med:

1. Hvilke mellommåltidsbarer ect. er best? og hvor kjøper en slike på nett?

2. Hvilke andre tilleggs tilskudd bør jeg som jente ta? (protein, kreatin ect.)

Jeg trener 5 ganger i uken, da for det meste kondisjon med styrke min. 2 ganger i uken, enten i kombinasjon med kondis eller helt rent styrke.

Takk takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei dere! :)

Jeg har noen får spørsmål så jeg håpet dere kunne hjulpet meg med:

1. Hvilke mellommåltidsbarer ect. er best? og hvor kjøper en slike på nett?

2. Hvilke andre tilleggs tilskudd bør jeg som jente ta? (protein, kreatin ect.)

Jeg trener 5 ganger i uken, da for det meste kondisjon med styrke min. 2 ganger i uken, enten i kombinasjon med kondis eller helt rent styrke.

Takk takk! :D

1. Hvorfor skal du bruke penger på barer? Det er kjempedyrt, og er omtrent like sunt som snickers. Jeg anbefaler ingen av dem. Jeg anbefaler faktisk ikke mellommåltider heller. Om jeg ikke husker feil var det en studie som vise at de som spiste tre måltider om dagen hadde bedre reduksjon av fettprosenten enn dem som spiste 6.

2. Det er forsåvidt ingen forskjell på gutter og jenter når det gjelder kosttilskudd. Få deg et godt multivitamin, kjøp en av artic-oljene fra myrevolution og ta 10g om dagen og bruk kreatin. Bortsett fra det bruker du kosttilskudd ut fra hva målet ditt er.

Hvorfor trener du så mye kardio? Skal du konkurrere i løping/sykling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet mitt er å strammme opp og få mer markerte muskler. PT`en min har sotte opp en plan som følger:

dag 1. Styrke

dag 2. Kondis 1 time

dag 3. Gåtur 90 min

dag 4. Styrke

dag 5. Kondis 1 time

For min del blir den gåturen byttet ut med step eller spinning, da jeg føler jeg får mye mer ut av det. Dessverre har jeg vært litt dårlig med styrken, men jeg går ofte på timer som inkludere intervaller med kondis og styrke (eks. stepp intervall).

Så nei planen er ikke å springe eller sykle noen konkurranser :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet mitt er å strammme opp og få mer markerte muskler. PT`en min har sotte opp en plan som følger:

dag 1. Styrke

dag 2. Kondis 1 time

dag 3. Gåtur 90 min

dag 4. Styrke

dag 5. Kondis 1 time

For min del blir den gåturen byttet ut med step eller spinning, da jeg føler jeg får mye mer ut av det. Dessverre har jeg vært litt dårlig med styrken, men jeg går ofte på timer som inkludere intervaller med kondis og styrke (eks. stepp intervall).

Så nei planen er ikke å springe eller sykle noen konkurranser :p

Du vil få langt bedre utbytte av å trene styrke fire dager i uken og droppe kardioen. Man kan ikke "stramme opp" muskler, men man kan fjerne fettet som ligger oppå. Styrketrening brenner fett mye bedre enn kardio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dahaaaa, vet at en ikke kan stramme opp muskler, tenkte på kroppen da, stramme opp ved å bygge muskler var det jeg mente ;) Hmmm... merkelig at min Personlig Trener med 30 års erfaring setter opp et helt feil program da.. ?

Ja. Spørs hvem som helst. Enten er han en dott som ikke vet hva han driver med, ellers trodde han du ville ha noe annet enn du vil, ellers har senteret ditt en policy han må følge.

Kardio gir deg mindre muskler og er ikke effektivt for å forbrenne fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Spørs hvem som helst. Enten er han en dott som ikke vet hva han driver med, ellers trodde han du ville ha noe annet enn du vil, ellers har senteret ditt en policy han må følge.

Kardio gir deg mindre muskler og er ikke effektivt for å forbrenne fett.

Litt overdrivelse?

Kondisjonstrening uten noen form for styrketrening vil naturligvis ikke gi mer muskler, men vil ikke føre til at du får mindre muskler heller. En kombinasjon er nøkkelen! Kondisjonstrening som intervalltrening kan være svært effektivt for å forbrenne fett.

Jeg er helt enig i at styrketrening må til, og at det bør prioriteres i like stor, og gjerne større, grad enn kondisjonstrening.

Men kondisjonstrening gir mange en god følelse av velvære, de føler seg bra og liker å drive med det, og det er på ingen måte skadelig (gitt at du ikke overdriver, naturligvis).

Hva med å øke til tre styrkeøkter i uken og to kondisjonsøkter? Husk at det er viktig med hviledager innimellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt overdrivelse?

Satt litt på spissen for eksempelets skyld. Men kardio forteller kroppen at den skal produsere en helt annen type muskelfibre enn det vekttrening gjør. Det er klart alle trenger litt kardiovaskulær trening, men om man vil bli "strammere" bør man fokusere på det som gjør at man får mer form på musklene først. Helt fint med en time i uken, og sikkert en time med kardio på senter pluss en times gåtur, men...å legge hovedfokuset på kardio blir feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt litt på spissen for eksempelets skyld. Men kardio forteller kroppen at den skal produsere en helt annen type muskelfibre enn det vekttrening gjør. Det er klart alle trenger litt kardiovaskulær trening, men om man vil bli "strammere" bør man fokusere på det som gjør at man får mer form på musklene først. Helt fint med en time i uken, og sikkert en time med kardio på senter pluss en times gåtur, men...å legge hovedfokuset på kardio blir feil retning.

Bedre formulert, og helt enig! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...