Gjest Ukjent666 Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Har helt siden jeg ble ferdig i forsvaret(sommeren) vurdert om jeg har tatt "feil" valg ang studier/jobb! Studerer nå økonomi, det var også dette jeg hadde på VGS. Men skulle gjerne hatt noe mer "praktisk" arbeid osv! Så lurer litt på ang et par ting:! Først: jeg har INGEN rett på VGS(dvs at hvis jeg skal inn på vgs må jeg vente til alle har fått plass og evt 1 ledig plass til meg)! Så mest sannsynlig er det voksenlærling som gjelder! Spørsmålene: Hvordan ble du elektriker/betongarbeider osv...? Hvordan er lønnen som lærling/nyansatt? Hvordan er det når det gjelder tæringen på kropp? Blir man ødelagt? Hvordan ser markedet ut fremover? Hva er negativt/positivt med ditt yrke? Og ja, lønn er ikke viktig bla bla bla! JO det er det! Man MÅ overleve! haha! Men men, skulle gjerne vært i nordsjøen, men er 0sjans å komme inn på skole desverre! Så håper på MASSE svar fra folk her! Har også vurdert dette med idrettslinje, men frykter det er for lite utvalg av jobber/lønnsnivået er lavt! Med mindre man har doktorgrad:(! Takker for alle svar! Håper folk kan hjelpe litt! Krise til sommeren når jeg må ta valget! Mvh MartinM Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/5427-noen-elektrikerebetongfagt%C3%B8mrerevei-anleggoffshore-folk-her/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tipptopp Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Alle håndverker fagene sitter med et skrikende behov... Lønnen er som regel bra i forhold til utdannelses nivået... Anleggsmaskinfører med fagbrev fra 200-250kr timen Tunnellarbeid med fagbrev fra 300kr timen + akkord (ligger gjerne på ca 500kr timen...) men dette krever at du er villig til å jobbe turnus... Best betalte lærling jobb jeg vet om idag er fisker og heismontør... +400k i året som lærling... Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/5427-noen-elektrikerebetongfagt%C3%B8mrerevei-anleggoffshore-folk-her/#findComment-189697 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SpantaX Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Det er vel ikke umulig å komme inn på offshore skole? Jeg meldte interessen min for boreskolen i fjor, og de har kontaktet meg flere ganger etter det om jeg vil begynne.. Fikk tilbud på mail om fra og med høsten 2012 så hadde de tilbud om 2 helger i tønsberg og 14 dager i Kypros så var du ferdig med kurset. Jeg SKAL ta det kurset, men jeg må øke verdien på huset mitt så jeg får lånt mer penger til skolen.. koster fort rundt 70 - 80 tusen. De har et annet kurs også, med samme innhold, som går over 8 helger.. på den måten kan man være i fast jobb og ta skolen samtidig. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/5427-noen-elektrikerebetongfagt%C3%B8mrerevei-anleggoffshore-folk-her/#findComment-190369 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ukjent666 Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Det er vel ikke umulig å komme inn på offshore skole? Jeg meldte interessen min for boreskolen i fjor, og de har kontaktet meg flere ganger etter det om jeg vil begynne.. Fikk tilbud på mail om fra og med høsten 2012 så hadde de tilbud om 2 helger i tønsberg og 14 dager i Kypros så var du ferdig med kurset. Jeg SKAL ta det kurset, men jeg må øke verdien på huset mitt så jeg får lånt mer penger til skolen.. koster fort rundt 70 - 80 tusen. De har et annet kurs også, med samme innhold, som går over 8 helger.. på den måten kan man være i fast jobb og ta skolen samtidig. Joda, men hvis man tar disse kursene: er man ikke garantert jobb! og det koster veldig mye. Og du har blant annet hus osv.. er 20år og student atm:P ikke mye income da:) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/5427-noen-elektrikerebetongfagt%C3%B8mrerevei-anleggoffshore-folk-her/#findComment-190400 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SpantaX Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Over 96% av de som går skolen får jobb innen offshore-bransjen, men jeg skjønner det kan være litt vanskelig å få lån som student Kurset er dog støttet av lånekassen, så er da en mulighet:) EDIT : 96% er ikke sikkert er heelt nøyaktig.. så akkurat at de har fjernet denne statestikken fra nettsiden. Men snittalder der ute er over 50 år så er nok ikke no problem å få jobb hvis man først har kursene Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/5427-noen-elektrikerebetongfagt%C3%B8mrerevei-anleggoffshore-folk-her/#findComment-190453 Del på andre sider Flere delingsvalg…
VegarL Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Jeg jobber som elektriker. Vanskelig å få seg jobb offshore hvis du kun har elektrikerfagbrevet, da må du heller ta automasjon:) Evt ha gode kontakter. Lønna har steget rimelig bra de siste årene, lærlingene første halvår har 72-82kr. Er du elektriker ligger du på rundt 380-500 000kr året, alt avhengig av hvor mye du vil jobbe. Har kun jobba med onshorearbeid en gang.. Slitsomt arbeid da det som regel er 12timers arbeid i feks 13-15 dager strekk. Men er laaaaaaaaangt fra stressende, der gjelder det å heller bruke 5 timer ekstra på å gjøre ting 110% riktig og sikkert (utrolig nazi på HMS) enn å stresse og gjøre det på 1time. Jobber du akkord tjener du rimelig bra som elektriker:) så lenge det er ok folk du jobber med som ikke drar den ned (de blir ofte sendt bort men). Det er selvfølgelig mye skitarbeid og slikt som tærer på kroppen. Men er man nøye med å passe på kroppen når den har det vondt lever du lenge. Anbefaler å bli mer enn bare elektriker, ta gjerne teknisk fagskole, automasjon osv. Dette tjener du på senere når du er lei av å skru stikkontakter for å si det sånn. Det bygges MYE og skal bygges MYE fremmover så jobb er ikke vanskelig å få seg. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/5427-noen-elektrikerebetongfagt%C3%B8mrerevei-anleggoffshore-folk-her/#findComment-190480 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ukjent666 Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Jeg jobber som elektriker. Vanskelig å få seg jobb offshore hvis du kun har elektrikerfagbrevet, da må du heller ta automasjon:) Evt ha gode kontakter. Lønna har steget rimelig bra de siste årene, lærlingene første halvår har 72-82kr. Er du elektriker ligger du på rundt 380-500 000kr året, alt avhengig av hvor mye du vil jobbe. Har kun jobba med onshorearbeid en gang.. Slitsomt arbeid da det som regel er 12timers arbeid i feks 13-15 dager strekk. Men er laaaaaaaaangt fra stressende, der gjelder det å heller bruke 5 timer ekstra på å gjøre ting 110% riktig og sikkert (utrolig nazi på HMS) enn å stresse og gjøre det på 1time. Jobber du akkord tjener du rimelig bra som elektriker:) så lenge det er ok folk du jobber med som ikke drar den ned (de blir ofte sendt bort men). Det er selvfølgelig mye skitarbeid og slikt som tærer på kroppen. Men er man nøye med å passe på kroppen når den har det vondt lever du lenge. Anbefaler å bli mer enn bare elektriker, ta gjerne teknisk fagskole, automasjon osv. Dette tjener du på senere når du er lei av å skru stikkontakter for å si det sånn. Det bygges MYE og skal bygges MYE fremmover så jobb er ikke vanskelig å få seg. Hvordan er det med sånn å gå "vanlig" elektriker å få fagbrev--> elektroingeniør? evt en master(sivil)? Vet du noe ang dette? Er det mange elektroingeniører som drar offshore f.eks? Jeg tenker jo å starte med hjelpearbeider(grunnet har ingen rett til skole osv)! Og derifra sikre meg lærekontrakt! Siden jeg har VGS fra før har jeg fått hørt at jeg vil ha ca 3 års læretid+litt skole inni der da:) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/5427-noen-elektrikerebetongfagt%C3%B8mrerevei-anleggoffshore-folk-her/#findComment-191090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.