Gå til innhold

Mest effektive treningsform/øvelser for å bygge muskler ved kronisk sykdom


Hav

Anbefalte innlegg

Har flere kroniske sykdommer, bla spondylartritt, bekhterevlignende med ødeleggelse av ryggvirvler og ledd, mye betennelser i muskler. I aktive sykdomsperioder blir trening en umulighet og plages også av sterk utmattelse i disse periodene. Målet mitt er å ha en så fungerende kropp så lenge som mulig, og unngå tilstivning av brystet og krumming av ryggsøylen så lenge som mulig. Alle er sikkert på utkikk etter en effektiv treningsform, der en bygger/blir sterkest mulig med minst mulig trening. Men for meg er dette helt essensielt da lange treningsøkter med mange øvelser blir umulig. Dette ble utprøvd via fysioterapi med mange og skånsomme øvelser som gav økte betennelser og smerter. Når trening uansett gir smerter vil jeg heller kjøre tungt for å få noe igjen av treningen. Leste en nye artikkel som også viser at pasienter med spondyloartritter heller bør trene tungt med få repetisjoner pga leddene. Ved siden av styrketrening vil jeg også ha trening i varmtvannsbasseng og turer i skog og mark, samt uttøyingsøvelser. Er et treningsprogram med baseøvelser noe for meg? Jeg bryr meg særdeles lite bygging av muskler for utseende, kvinnelige former etc, hovedsaken her er altså en effektiv trening, sterk kropp som kan holde meg oppegående så lenge som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...