Gå til innhold

Er Lofot-tran bra?


Gjest ekko

Anbefalte innlegg

Så på artikkelen "Finn frem i Omega3-tarejungelen", og så noe jeg lurer ved. Er det ikke så bra med tran, eller? Altså, tror ikke det er usunt og skadelig, men er vel kanskje ikke det beste valget med tanke på sammensetning av næringsstoffene og om det er en bra nok kilde. Kjøpte meg Lofot-tran i går på Obs'en, også så jeg dette her da: :confused:

"Ulempen er at det er muligens ikke så enkelt som å bare slenge i seg 20 ml tran og være ferdig med det – nivåene av vitamin A, som bygger seg opp over tid i leveren, kan være uheldig for kreftutvikling, utvikling av benskjørhet og malabsorbasjon av vitamin-D.Tran er derfor en dårlig kilde til D-vitamin.(8)" og "Selen er top dog i næringskjeden i sjøen (nesten). Den mesker seg med torskelever, makrell, sild, laks og sjø-ørret, og lagrer store mengder EPA/DHA i spekket sitt, og videreforedler en del til DPA." og

"Du kan f. eks kombinere:

  1. 10 ml tran og selolje
  2. eller ta 20 ml selolje
  3. eller 10 ml tran og 3 kapsler av NOW Super EPA
  4. eller 12 kapsler ‘vanlig fiskeolje
  5. eller 10 ml tran og 6 kapsler fiskeolje
  6. eller 6 kapsler NOW Super EPA"

Er ganske uviten fra før av på dette området (på veldig interessert og nyskjerrig, men fortsatt veldig lite proff-stadiet), men lurer på om jeg burde supplere med feks selolje i tillegg? Er det OK med en spiseskje tran, eller skal jeg ha mindre, altså en barneskje? Vil tro det er 10ml vs 5ml?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...