Gå til innhold

Rehabilitering, muskelbygging, faste og kosthold...litt innspill?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er ny på dette forumet i min jakt på å finne den beste veien til å bli friskere :) Skal prøve å ikke skrive for langt, men vil gjerne høre fra folk som har mye erfaring med styrketrenging og kosthold, og evt periodisk faste. I korte trekk har jeg de siste ti årene vært ganske satt ut av sykdom, de siste to i rullestol med på følgende muskeltap i både beina og ellers i min vonde og lite aktive kropp. Omsider for ett år siden fant legen en liten amøbe som hadde fulgt med fra India for 15 år siden, og vandret rundt i blodstrømmen min...ikke kult, men de gode nyhetene er at jeg ser ut til å kunne bli veldig frisk etter behandling! Nå er jeg for første gang på årevis i gang med trening som ikke gjør vondt, og det er mitt mål å kunne gå igjen, etter så mange år i rullestolen! Jeg gleder meg!

Etter mye prøving og feiling med treningen, først begynte jeg for hardt, så spiste jeg for lite-har jeg nå kommet såpass på vei at jeg kan trene litt hver dag, og litt mer hver mnd da det faktisk har begynt komme muskler i mine før så slappe legger. Jeg kan nå stå og gå kanskje ti min tilsammen om dagen, og bruker ellers energien i beina på å trene leggmusklene annenhverdag, tåhev i slynge med stimula(for å sjokke hjernen ut av et mønster, mye brukt i rehabilitering) og på flat gulv eller i trapp. Jeg trener pilates to ganger i uka eller mer, for der kan jeg trene liggende, og styrke i slynger og basseng og med lette vekter. Jeg har nylig blitt så bra at jeg kan sykle på ergometersykkel i 20 -30 minutter hver dag, dette legger jeg inn siden jeg ikke beveger meg som vanlige gående folk gjør, og for å få opp kondis. (som er ikke-eksisterende).

Jeg blir utrolig motivert av at det går framover, og blir keen på å finne den mest effektive måten å bli sterkere på. Jeg har i mange år vært opptatt av rene råvarer og spiser lite sukker, tåler ikke melk og mel, så det er kuttet ut, men spiser kjøtt og fisk, grønnsaker, egg og noe karbohydrater i form av glutenfritt surdeigsbrød, og potet og ris til middag. Fordi jeg sitter i rullestol og ikke hadde lyst til å legge på meg, vente jeg meg til å spise små porsjoner, men etter at jeg har begynt å trene mer styrke siden i sommer, til sammen 5 dager i uken, måtte jeg begynne å spise mer mat! Da så jeg ganske fort mer resultater i form av at beina ble sterkere. Jeg har gått opp fra 65 kilo til 70-71 i løpet av høsten, og er forsåvidt glad for det, men jeg har nok også lagt på meg en del fett-har fått et litt større midjemål også...Det er jeg seff ikke så glad for. Jeg har lest mye om fasting i forhold til å gå ned i fettprosent og allikevel bygge muskler, (som jo er det viktigste).. Jeg har litt lyst å gå på en 5-2 ordning-spise litt mindre de dagene jeg ikke trener styrke, og så heller spise mer de dagene jeg trener styrke. Kanskje fettet forsvinner litt etter litt da? Men er usikker på om det er forsvarlig med at jeg faktisk er avhengig av å bygge muskler for å bli friskere og klar til å gå igjen..Blir litt forvirret av all informasjonen der ute, og kjenner samtidig at jeg ikke orker å ha et sånn kaloritelleregime hver dag...Jeg er usikker på hvor mye kalorier jeg får i meg hver dag, men sånn som jeg spiser nå er det nok kanskje 2000-2500 kalorier. Spiser ikke potetgull annet enn i helgene, men da blir det gjerne en pose i løpet av lørdag og søndag...og kanskje noen sjokoladebiter. Kanskje skulle jeg bare drite i hele fettproblematikken nå og konsentrere meg om å spise masse og trene masse nå, og så heller faste senere, eller har noen gode erfaringer med leangain spising, eller 5-2 dietten og trening? Tar gjerne i mot innspill og råd!

Er ellers fornøyd med kroppen altså, er ikke ute etter å bli så veldig tynn, men vil bli sterk og frisk mest mulig effektivt, samtidig som jeg gjerne vil se okei ut. Det er stor overgang fra å kunne spise hva du vil og være 60 kilo uansett, til etter denne tiden i rullestol og være 71 kilo med ganske mye midjefett...

Fortsetter under...

Først: Fantastisk å høre at du er på bedringens vei!

Jeg er overbevist om at burde fokusere på én eneste ting fremover, nemlig å bli sterkere og friskere! Kroppssammensetningen din er virkelig en bagatell sammenlignet med evnen til å kunne gå og fungere i hverdagen. Du har mange år foran deg som du kan bruke på å endre kroppssammensetningen din - nå må du bare tenke på å spise nok til å få fullt utbytte av treningen.

Når det er sagt, så virker kostholdet ditt veldig fornuftig sammensatt, så det er en god sjanse for at du uansett vil bli veldig fornøyd med kroppssammensetningen din dersom du fortsetter å spise nok og har progresjon i treningen.

Lykke til - skynd deg sakte!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...