Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er nå inne i min åttende uke med et styrkeprogram for nybegynnere basert på denne artikkelen her på Fitnessbloggen:

http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

Alder: 30

Høyde: 1.96

Vekt: 104 kg (startet på 111,5 kg for 8 uker siden)

Trener styrke 3-4 ganger i uken, og legger inn litt cardio i mellom (1-2 ganger i uken. Veksler mellom sakte gange på tredemølle med 5% incline og HIIT cardio-økter)

Mitt faktiske styrkeprogram (i denne rekkefølgen):

- Knebøy: 3 x 8 (har vekselvis kjørt lårpress + lårcurl pga. vanskeligheter med teknikken under knebøy, har veldig lange ben).

- Benkpress: 3 x 8.

- Overhead press (med stang): 3 x 8.

- Sittende roing (på apparat): 3 x 8.

- Nedtrekk foran: 5 x 8.

- Biceps curl (på apparat): 3 x 8.

- Assisted dips (endret fra pushdown for to uker siden): 3 x 8.

- Planke: 3 x maksimum tid.

Hadde et svært dårlig og ujevnt kosthold, og har endret hele spiserutinen for å få best resultater med treningen. Har merket stor fremgang på samtlige øvelser, selv om jeg "stagnerer" lettere på enkelte øvelser som f.eks sittende roing og overhead press. Kan fort ta minst en ukes tid før jeg kan øke i vekter på disse. Ellers ser jeg gode resultater på kroppen, og har gått ned ca. 1 kg i uken - selv om det går litt opp og ned her også. Prøvde meg på et lavkarbokosthold nylig, men fikk så lite energi at jeg gikk tilbake til kostholdet jeg hadde de første 6 ukene.

Så, til spørsmålet mitt. Er det nå på tide å endre treningsprogrammet mitt til et annet fullkroppsprogram, eller kan jeg fortsette å kjøre dette programmet i noen måneder til? Jeg leser at noen mener man må variere mellom antall repetisjoner ofte, slik at kroppen ikke blir vant til en treningsrutine. Kan jeg f.eks kjøre det samme programmet, men doble antall repetisjoner med redusert vekt? F.eks hvis jeg nå tar 75 kg x 8 pr. serie i benkpress, kan jeg nå halvere dette til 37,5 kg og kjøre ca. 15 repetisjoner? Evnt. kjøre 5 x 5 og økte vektene?

De som skriver dette mener også at man bør variere fra uke til uke med antall serier og repetisjoner. Men er dette noe poeng for meg som fortsatt er relativt ny i gamet?

Dere som har litt greie på dette; bør jeg 1) holde meg til programmet mitt slik det er en stund til, 2) beholde samme program men variere mellom serier og repetisjoner, eller 3) bytte til et nytt fullkroppsprogram? Er det isåfall noen som har noen gode programtips til en 8 uker gammel styrketrener?

Takk for all hjelp!

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...