Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kanskje litt dårlig overskrift, men spørsmålet er:

Målet er å få en fit kropp, noe ala Lone Norås ^,^ Vet jeg må ned i fettprosent for å nå den kroppen, men har hørt flere steder at man skal først bygge muskler så gå ned i fettprosent, andre sier det helt motsatte.

Så det jeg lurer er om jeg burde heller bygge muskler først eller ha kaloriunderskudd for å miste fettet? vil jeg miste fettprosenten raskere enn å bare ha et kaloriunderskudd, eller burde jeg heller ha et kalorioverskudd for musklene sin skyld for å nå drømmekroppen?

1 tilleggspørsmål. Jeg har ligget ganske lenge i et ganske så lavt kaloriunderskudd, uten å merke for lite energi til trening 4-5 ganger i uken som er crossfit. Hvordan burde jeg gå frem med tanke på mat? Er så redd for å legge på meg mer fett, noe jeg langt ifra vil

Kort om meg: Jente 17, 164 cm, ca 70 kg, kaloriintaket vil jeg tro ligger på noe rundt 1100-1400 kcal om dagen

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29632-ned-i-fett-eller-bygge-muskler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Stephanie F skrev:
Hvis du har ligget på 1100-1400 (som er veldig lite) over lang tid nå så synes jeg du burde spise mer og satse på muskelvekst. :)

Ja, har hørt før jeg spiser lite. Må si jeg har fått et litt dårlig syn på kalorier, kall det kaloriskrekk ;) Før dette vet jeg og at det begynte å bli litt voldsomt med tanke på mat, så det var på vippet til å være ortoreksi problemer...

Skal iallefall begynne å bygge muskler da ^^ men vil fettprosenten gå ned da like rask som om jeg skulle bare ha et kaloriunderskudd?

"Millasob skrev:
Ja, har hørt før jeg spiser lite. Må si jeg har fått et litt dårlig syn på kalorier, kall det kaloriskrekk ;) Før dette vet jeg og at det begynte å bli litt voldsomt med tanke på mat, så det var på vippet til å være ortoreksi problemer...

Skal iallefall begynne å bygge muskler da ^^ men vil fettprosenten gå ned da like rask som om jeg skulle bare ha et kaloriunderskudd?

Når du bygger muskler og eventuelt vedlikeholder vekten/går litt ned, vil fettprosenten gå ned grunnet mer muskler og mindre fett, men dette vil ta tid. Det er likevel verdt det. Mer muskelmasse resulterer i endret kroppssammensetning, og du vil se mer veltrent ut på samme vekt som nå. Å ligge så lavt på kaloriene som du gjør i dag vil uansett ikke være hensiktsmessig på sikt, hverken for vekta eller treningens skyld :) Økt inntak, mer overskuddsenergi i hverdagen, bedre resultater på trening. Du kan øke med 200-300kcal ukentlig til du ligger på 2000kcal som en start, så kan du holde et øye med resultatene og gå videre derifra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...