Gå til innhold

Røykeslutt, mangel på energi, kondisjon og motivasjon


Papaya

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har klart, eller ivertfall enn så lenge, å stumpe røyken. Har altså på denne dagen vært røykfri i en uke, og det føles helt utrolig, rart, merkelig, deilig, flott og skummelt. Jeg er veldig stolt av meg selv, og selv om det bare er en uke så er det LENGE for min del. Og jeg er veldig motivert til å slutte, røyken frister ikke lenger så jeg er ganske sikker på at dette kommer jeg til å klare.

Jeg er bare 18 år (jente), og ja, du kan si "herregud, ingen 18 åringer er sååå avhengige av røyk", men jo, det er de. Jeg har røyka siden jeg var 13-14 år og har prøvd å slutta mange ganger men aldri klart. Men denne gangen har jeg gått skikkelig inn for det, og er så glad for det.

Etter alle årene med røyking og mye inntak av alkohol (FOR mye, her jeg kommer fra er det å drikke en hobby), sliter jeg med helsa. Jeg sover hele tiden, og det hender seg at jeg dropper skolen fordi jeg er så sliten at jeg ikke klarer, enda jeg har lagt meg tidlig kvelden før. Energien min er på bånn, og jeg aner ikke hvordan jeg skal få den tilbake? Er ikke noe flink når det gjelder trening osv, så trenger virkelig noen tips. Det var en stund for et-to år tilbake at jeg faktisk trente hver dag, men det har gått over for lenge siden. HVORDAN skal jeg få energi? Jeg vil ikke sløse bort dagene mine på å sove lenger, det er så slitsomt!

Kondisjon og motivasjon er heller ikke noe jeg kan skryte av. Jeg er rett og slett ikke motivert nok til å dra meg opp av sofaen for så å reise på trening. Hvordan i all verden skal jeg få motivasjon til det? Det er ikke nok for meg å se en video på youtube av ei jente med en fabolous kropp, eller noe i den dur. Jeg trenger et push, men har ingen til å pushe meg. Kondisjonen er også på bånn, her snakker vi om å løpe for å hente posten og det kjennes ut som hjertet hopper ut da jeg er inne igjen.

Ver så snill, jeg trenger hjelp. Setter utrolig stor pris på alle svar!

Hilsen desperat jente ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

Jeg forstår godt hvordan du har det, der jeg kommer fra var det også drikking som var eneste hobby og jeg begynte å røyke og drikke da jeg var 11 , er nå 26 og røyker 1-2 om dagen enda, holder på å slutte, men vil ikke stresse med det for det har gått ned automatisk når jeg økte treningen. Jeg kan ikke si jeg er noen ekspert og det kan være vitamin mangel, så kanskje du skulle sjekket det hos legen, mange jenter har jern mangel og det kan gjøre deg slapp. I begynnelsen når man slutter å røyke så skal all driten opp fra lungene og man blir mer tungpustet, hoster en del og får da dårlige kondis, dette går over etter en stund og det er veldig bra at du har klart en uke:thumbsup: , dette er den verste delen. Kosthold er også viktig for å få energi, det hadde stor betydning for meg. Kanskje det kunne vært en ide`å gå sammen med en annet for motivasjon ? om ikke på et senter så gjerne over skypen eller lignende.

Jeg vet med meg selv at om jeg sover for mye, så blir jeg enda trøttere dagen etter, jeg legger meg og står opp til omtrent samme tid hver dag og det hjelper absolutt:D Trener også relativt tidlig for å ikke komme med dumme unnskyldninger, eller bli slapp:)

Men jeg vil absolutt anbefale deg til å dra til legen for en blodprøve for å utelukke allergier eller vitamin mangel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv sluttet å røyke... merket i begynnelsen at jeg var slapp , trøtt og lite energi... samtidig begynte jeg å trene skikkelig..! stod opp om morgenen, selvom jeg ikke skulle på jobb før 14. Stod feks opp klokken 0730, og dro på trening! før sov jeg til 12-13, og dro rett på jobb..

Men etter jeg stod opp i "normal" tid og trente på formiddagen , fikk jeg masse energi! Og ikke minst kostholdet.. viktig. Hadde selv vitaminmangel, får nå sprøyter annenhver mnd for å holde dette i sjakk. Men spiser også mer grønnsaker og mer renere mat!

Du kan jo prøve dette selv over noen mnd, og se om noe forandrer seg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...