Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig interessert i å høre om deres forskjellige erfaringer om hvordan dere trente optimalt under diett/kaloriunderskudd.Vet det er mange flinke og erfarne entusiaster her inne som vil dele litt erfaringer og kunnskap :)

Jeg har nå begynt med kcal-underskudd for å minske fett%, men vil bevare mest mulig muskelmasse og styrke. Har trent styrke/vekter i mange år ved siden av fotball, men det er det siste halvannet året som har blitt seriøst nok. Har bygget opp en grei styrke og litt masse ved hjelp av x-press (6måneder), og x-size (7måneder). Veldig gode og motiverende program fra Thomas må jeg si!

Dette etterfulgt av 3-4 måneder doggcrap, hvor jeg ikke har klart å økt styrke eller masse. Kanskje grunnet at jeg ikke klarte å spise nok. Var litt redd for å øke fett% enda mer. Hadde allerede gått fra 95kg til 103kg, og ca 15% til over 18% fett!

Jeg er en mann på 28år, 191cm høy. Veier nå ca 100kg med ca 16-17 fett%.

Løftet etter x-size 1rm: 130kg i benken, og 190kg i mark. Knebøy turte jeg ikke makse, og har nå begynt å rette litt på teknikken. Merket svakheter ved tunge løft som jeg da merket i korsryggen!

Har lest endel og kommet fram til at jeg nå i kcal-underskudd vil hovedsaklig holde meg til baseøvelser + noen isolasjonsøvelser. Her er det flere ting jeg er litt usikker på siden dette er første gang jeg skal trene i underskudd. Reps blir mest 4-6 fordelt på 3-4 sett.

-Bør jeg holde på det nå, eller variere noe?

Er jo vandt til å variere endel på tunge og lette løft med x-programmene.

-Da jeg allerede har stangnert mye i de fleste øvelsene , kan jeg vel glemme noe progresjon her?

-Bør jeg trappe ned litt på vektene og jobbe meg pent oppover, eller prøve å løfte det jeg allerede gjør hver gang for å holde på styrken. Tror vel det sistnevnte blir tungt for kropp og sinn utover våren, da treningen bør stå i stil med matinntaket. Det samme tenker jeg om å trene til failure. Bør vel ha 1-2 reps i overskudd, iallefall på de fleste treningsøktene. Bør vel også trene etter dagsform her. -Har jeg rett her?

Kjører kardio ca 1 gang i uka, 4x4 intervall. Styrke blir 3 økter i uka. Veldig interessert i et bra program basert på baseøvelsene. Greit å ha en plan å følge. -Kanskje gå tilbake på x-press, eller kanskje starting strength?

Jeg teller ikke kalorier da dette blir for meg mye styr, spesielt med tanke på at jeg jobber offshore, og ikke kan kontrollere kaloriene som når jeg er hjemme. Spiser sunt og bra, med noen få utskeielser en gang i blandt. Spiser det samme som før, bare noe mindre mengder. Følger med slik at jeg går ned sakte men sikkert.

Dette ble et veldig langt innlegg, men håper og takker for svar/hjelp :)

Fortsetter under...

kjører på kaloriunderskudd selv, 2500-2700 kalorier per dag- ca 250 g protein- 100 g fett og lite karbs. bare når det er styrke trening blir det 100 karbs, men antall kalori blir det samme- har laget kosthold plan.

Eg trener veldig tungt 3 ganger i uken( se logg) pluss at eg går 2-3 turer i uken.

Passer bare på å spise 80 g havregryn + 3 dl melk, koke i micron, 45 min før styrketrening :)

se på loggen min :)

Har laget og finjustert egen treningsplan- 3 dager i uken- tilpasset min kropp :)

begynte slik 15 september:

benkpress

80kg x 10,85x10x90x8x100x6x105x3

NÅ: 100x10.120x10. 140 x9 145 x8.150x 7. 155x 6, 160 x3

Knebøy 15 sept: 120x10.130x10. 140x 8. 150x 3

NÅ: 170x10. 180x10. 190x10.200 x10. 210x 7.220 x5. 230 x 3

Markløft 15 sept: 120x10.130x10. 140x 8. 150x 3

Nå: 170x10. 180x10. 190x10.200 x10. 210x 5. 220 x1.230 x 1, 240 x 1

Så har eg andre øvelser som også er øka på. 17 kg lettere, men mye sterkere

Skal absolutt ta en titt på loggen din senere når jeg har tid!

Det der er jo en helt syk progresjon på så kort tid! Samtidig som du har mistet mye vekt. Imponerende asså :woot:

Jeg ser ikke for meg noe særlig økninger siden jeg allerede har slitt med det de siste månedene. Nå har jeg heller ikke trent for maks styrke da, mer en god blanding. Vil jo alltid trene for å bli sterkere, men jeg har ikke altfor mye å ta av føler jeg. Vil nok ned i en fett% på 10, kanskje mindre. Så det blir nok ikke noe enormt stort antall kg ned. Det blir jo noen måneder i underskudd. Derfor har jeg veldig fokus på å beholde masse og styrke, så skal jeg heller ligge i et lavt overskudd senere igjen hvor jeg kan bygge litt, øke styrken, samtidig som fett% holdes nede.

Annonse

Ja det er sant det, et steg av gangen. Dumt å stresse! Du har iallefall en god porson muskler under, det er det ingen tvil om ;)

Skal følge med på loggen din å se hvordan det går fremover. Forhåpentlig får jeg noen gode tips/ideer jeg vil prøve ut :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...