Bellaaa92 Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Hei :-) For kanskje et år siden sjekket jeg fettprosenten, muskelmasse osv. Fikk blant annet vite at min vanlige forbrenning lå på ca 1200-1300 kcal om dagen. Er ikke dette ganske lite? Jeg har lenge prøvd å gå ned i vekt, men får det aldri til. Ender alltid opp med å sprekke, og spise mer enn 1200. Er ca 1.66, og veier 75 kg. Prøvd å spise mindre enn det forbrenninga mi er, så har i det siste ligget på 1000 kcal om dagen, og jeg går fortsatt ikke ned? Vet jo at dette er utrolig lite å få i seg om dagen, men vet ikke hva annet jeg skal gjøre nå. Har de siste ukene begynt trene opp til 4-5 dager i uken, vekta endrer seg likevel ikke. Tenker kanskje jeg sakte burde gå opp i kalorier, slik at forbrenningen gravis øker(?), men er redd for å legge på meg mer, kan dette skje da? Ser jo at folk som trener spiser mye mer enn 1300 kcal om dagen, så forstår ikke helt hva jeg skal gjøre. Fettprosenten min er faktisk så høy som 34%... Trener mest kondisjon, og litt stryke innimellom. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/26324-g%C3%A5r-ikke-ned-i-vekt-kalori-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin Charm Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Hei og velkommen hit! Du har nok misforstått den analysen litt. Den forbrenningen de målte er hvileforbrenningen din. Det vil si hva du forbrenner dersom du ikke hadde vært i bevegelse av noe slag gjennom en hel dag. Hadde du ligget i koma ville du fremdeles forbrent 1200-1300 kalorier. Dette er fordi kroppen din trenger en stor mengde energi bare for å holde alle ulike fysiologiske mekanismer i gang. Som en generell regel skal man aldri spise under denne hvileforbrenningen, fordi du da ikke gir kroppen tilstrekkelig næring til å utføre basale funksjoner. Du har dermed helt rett i at du nå må øke kaloriinntaket, og jeg synes som du selv sier at det er en god ide å gjøre dette gradvis. Du vil legge på deg litt vannvekt i denne perioden, men det er altså kun vann det er snakk om, dermed er det ingenting å stresse over. Det er et naturlig følge av økt mat- og væskeinntak. Start med å innta 1400 kalorier denne uken, deretter øk med i alle fall 200kcal hver uke fremover til du ligger på 2000kcal daglig. 2000kcal vil nok være litt under vedlikehold for din del. Med din høyde, vekt og aktivitetsmengde vil du nok ha et vedlikeholdsnivå rundt 2500kcal, noe som for deg kanskje høres mye ut etter en så lang periode med et stort underskudd. Gi kroppen litt tid til å stabilisere seg i området 2000-2500kcal daglig, før du eventuelt kan begynne å kutte litt på kaloriene igjen. Ta deg god tid. Husk at du nå ha kjørt kroppen hardt over et langt tidsrom, og den vil ikke stabilisere på en liten uke. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/26324-g%C3%A5r-ikke-ned-i-vekt-kalori-hjelp/#findComment-905363 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.