Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har lest fitnessbloggen en god stund nå og henter ofte inspirasjon av alle de flinke og treningsglade menneskene her inne, men det var ikke før i dag jeg faktisk lagde meg en bruker så er ganse blank på mange av funksjonene her, haha:blush:

Jeg har alltid vært en veldig aktiv jente, men er ikke før nå jeg virkelig har lyst til å trene og lære om "ordentlig" styrke. Vet fra da jeg var aktiv svømmer at jeg øker raskt i muskelvekst til å være jente, men har mistet utrolig mye etter jeg sluttet som aktiv svømmer for to år siden..

Men, jeg har et spørsmål til dere som jeg håper noen vil hjelpe meg med å svare på!

Er en jente på 17 år, 175 cm høy, 57 kg. Tenker å trene ca 5 ganger i uken, men lurer derfor på hvor mange kcal jeg burde ligge på om dagen for at jeg i det hele tatt skal få noen fremgang. Og hva slags styrkeprogram anbefaler dere å begynne med? Et fullkroppsprogram kan vel kanskje være greit å begynne med?

Håper noen har tips å komme med for å hjelpe meg i gang :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24355-nybegynner-trening-antall-kcal/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Har fått anbefalt BMR (Basal Metabolic Rate) formelen. Den skal være ca det en forbruker for å eksistere uten å ha +/- i vekt og stemmer sånn ca for min del.

For Jenter er den:

655 + (9.6 x vekt) + (1.8 x høyde) - (4.7 x alder i år)

Deretter ganger du BMR med følgende tall avhengig av aktivitetsnivået ditt:

Rolig = BMR x 1.2 (lite eller ingen aktivitet)

Litt aktiv = BMR x 1.375 (rolig mosjon 1-3 dager pr. uke)

Moderat aktiv = BMR x 1.55 (middels mosjon 3-5 dager pr. uke)

Meget aktiv = BMR x 1.725 (intensiv trening 6-7 dager pr. uke)

Ekstremt aktiv = BMR x 1.9 (daglig intenisiv trening og fysisk krevende jobb eller trening to ganger daglig)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...