Gå til innhold

Forvirret nybegynner trenger hjelp...

Anbefalte innlegg

Hei hei,

Jeg er da ny på forumet her og trenger litt hjelp. Jeg har lest mye her inne, men jeg sliter med kostholdet mitt. Jeg er forvirret over hvor mange kcal jeg skal ligge på om dagen.

Jeg er en kvinne på 30 år, veier 60 kg og er 175 høy.

Jeg sluttet å røyke for to mnd siden og har siden lagt på meg 5-6 kg. Jeg trener styrke (base/nybegynner) 3 dager i uken og jogger intervaller 1 time i skogen to dager i uken. Jeg har lagt meg på 1800-1900 kcal om dagen (utifra utregninger) siden målet mitt egentlig bare var å holde vekten der den var.

Jeg er vel det en vil kalle for en ektomorf og har vært en rimelig "tynnfeit" person som har kunnet spise akkurat det jeg har hatt lyst på som forøvrig gikk i MYE sukker. Før røykeslutt trente jeg fritt (40min x 3 i uken) og var veldig aktiv ellers. Nå trener jeg hardere, mer strukturert og spiser skikkelig mat, men utenom treningen er jeg for det meste i ro/lav aktivitet.

MEN til saken... jeg syns at det å trene har vært en såpass god motivasjon til å holde meg røykfri at jeg virkelig pusher meg per økt. Fristelsen for å begynne å bygge har jo meldt seg :)

Problemet er nå at jeg har mistet energien og klarer nesten ikke å fullføre treningen min. Jeg må ha inntatt minimum 1000 kcal før trening ellers kan jeg bare droppe alt. Jeg har også begynt å miste matlysten hvorpå jeg virkelig sliter med å tvinge i meg nok mat. Utifra det har matinntaket vært veldig svingende den siste tiden.

Etter at jeg har lagt meg på ca 2200 kcal de siste dagene samt fått i meg mer karbs føler jeg meg bedre.

Sant skal sies at jeg er jo litt redd for å legge på meg mer nå siden alt ikke er muskler akkurat. Jeg vil gjerne poengtere at jeg ikke er sååå redd for hva vekten sier så lenge jeg holder meg frisk og rask.

Det et er litt demotiverende å slite slik med energimangel som jeg gjør nå. Jeg trodde også at ved røykeslutt så har man" ca 200 kcal tregere forbrenning" så jeg trodde at 1800 ville være passende?

Sikkert en klassisk nybegynner feil dette, men uansett skulle jeg gjerne ha tatt i mot litt tips.

(Jeg bruker hampprotein, floradix jernekstrakt, D og B vitamin tilskudd hvis noen skulle lure på det.)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24192-forvirret-nybegynner-trenger-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Appetitt og emosjonell velbehag avhenger delvis av serotonin-nivåer, som du får gjennom kostholdet (carbs). Du skriver at du føler deg bedre med mer carbs i kostholdet, fortsett med det. Carbs er nødvendig, og ikke farlig! Du bør også ta pause en hel uke fra trening med god samvittighet og planlegge videre.

Finn ut på nytt hvor mange kalorier akkurat du trenger. 1800 kan være altfor lite med tanke på ditt aktivitetsnivå. Hvis du føler deg bra på 2200 kalorier så bør du fortsette med det. Du trener nærmest 5 ganger i uken så du bør ikke bekymre deg. Jeg regnet ut kaloribehovet ditt (se under), og du har ca 2200-2300 som vedlikehold. Dette er en kun en kalkulator og du vet selvsagt best selv gjennom erfaring, men du bør ikke spise såpass lite at det går utover trening, velbehag og energi. Jeg vil anbefale at du fortsetter med et inntak på 2200 som du selv har erfart gir deg mer energi.

(http://www.muscleandstrength.com/tools/bmr-and-daily-calorie-calculator.html)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...