Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Trenger altså litt matinspirasjon. Er blitt veldig matlei, spiser somregel alltid det samme dvs stekt fisk/kylling med grønnsaker og fullkorns couscous, wraps med kyllingkjøttdeig, salat, mais, avocado etc.. Spiser ikke rødt kjøtt eller svin, og spiser heller ikke noe som inneholder creme fraise, majones, dressing, rømme og kesam etc (får helt fnatt av slik) er veldig kresen hehe :-) Om noen har noen gode mat tips så setter jeg pris på om dere vil hjelpe med forslag :-))

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23805-mat-tips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første og beste tipset som slår meg er jo å lære seg å spise rødt kjøtt,svin og fete meieriprodukter, da dette åpner opp veldig mange muligheter for middagsmaten:) Livet er for kort til å spise det samme hele tiden,tross alt.

Men en har jo fremdeles enormt mange muligheter;

pasta - Bolognese(kjøttsaus på tomat, løk,gulrot, hvitløk og litt kjøtt), carbonara(stekt bacon, eggeplomme, surret løk og masse sort pepper, HIMMELSK<3, puttanesca(hvitløk, oliven,ansjos, chili, kapers, finhakket tomat og en dæsj finhakket fersk persille oppå),

fugl - Kylling , lår og bryst, kokt,ovnsbakt, pannestekt, helstekt med stuffing, med urter under skinnet, med smør/urtesmør under skinnet, med trøfler under skinnet:P, and, gås, kalkun,

fisk - torsk, laks, ørret, kveite,piggvar,slettvar, lysing, makrell, gjedde, sild, tunfisk; posjert,pannestekt,farsert,fritert, dampet, ovnsbakt med sitron og smør og urter, bakt på en seng av rotgrønnsaker surret i smør og en dæsj hvitvin, pannestekt med smør, posjert i smør, innsmurt i smør,med smørsaus, med brunet smør, med smø... hmm..burde finnes fler måter å lage seg fiskemiddag med smør i altså.

Skalldyr; blåskjell, reker, østers, kamskjell, sjøkreps, hummer, krabbe

grønnsaker - rotgrønnsaker pannestekt med godt smør,ovnsbakte, kokte, råmarinerte, grønnsakspuree, grønnsaksconfit i god olivenolje med urter, rattatouille, bakt sopp med soya, ketjap manis løk og sherryeddik, jordskokk ,sellerirot, gulrot, løk, pastinakk, selleristang, purreløk, gul/rød/regnbuebete, erter, osv.

stivelse - potet(stekt,kokt,dampet, potetmos, pannestekt, gnocchi, confit), ris, villris, couscous, pasta...

Og det var alt jeg kom på på 5 minutter. Det er ikke mangel på ting å spise der ute, bare mangel på viljen til å prøve!:D

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23805-mat-tips/#findComment-842956
Del på andre sider

Trenger altså litt matinspirasjon. Er blitt veldig matlei, spiser somregel alltid det samme dvs stekt fisk/kylling med grønnsaker og fullkorns couscous, wraps med kyllingkjøttdeig, salat, mais, avocado etc.. Spiser ikke rødt kjøtt eller svin, og spiser heller ikke noe som inneholder creme fraise, majones, dressing, rømme og kesam etc (får helt fnatt av slik) er veldig kresen hehe :) Om noen har noen gode mat tips så setter jeg pris på om dere vil hjelpe med forslag :))

Det enkle er ofte det beste: Løp til biblioteket og lån deg en kokebok eller ti. Bli inspirert og lær noe nytt! Mat er gøy!

En anbefaling fra meg dersom du kan lite om matlaging, er boka "Hvordan koke vann" av Andreas Viestad. Kan du ikke å varmebehandle maten riktig blir resultatet feil uansett, og det er nettopp det du lærer i denne boka. Anbefales!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23805-mat-tips/#findComment-843167
Del på andre sider

Takk for tips begge to! Da har jeg litt mer å gå på i matveien, skal prøve å se om jeg får sjekket ut noen kokebøker også :-)

Grunnen til jeg ikke spiser rødt kjøtt og svin er pga annbefaling ifra lege, da kroppen min reagerer dårlig på slik mat.

Idag så følte jeg meg hvertfall litt ''kreativ'' i matveien å laget kalkun filet i marinade med woka grønnsaker vedsiden av, var en slager hos både meg og datteren min.

Kanskje prøve meg på rattatouile med torsk eller kylling imorgen:-)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23805-mat-tips/#findComment-846887
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...