Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Kan noen være snill å ta en titt på mitt hjemmelagde program?

Forutsetningene er som følger:

Nybegynner hva styrketrening angår

Kvinne, tretti-ish, i dårlig form, men generelt i aktivitet (har trent "hele livet" men mye tull og tøys (saltimer etc))

Normalvektig, men for lite muskler/mye fett

Har kunnskap til å ta tak i kostholdet, som kan bli bedre ;)

Programmet må være unnagjort på tretti min (herav tidsnød; må gjøre det i lunsjpausen på jobb)

To sett av hver øvelse, begynner med moderat vekt, og når jeg klarer 15 reps x 2 øker jeg vekten litt osv.

Fem min oppvarming på sykkel

Knebøy

Markløft

Tåhev (tror det er det det heter; står med tærne på en kant, stanga på skuldrene og bruker leggene til å løfte meg opp)

Armhevinger bredt "grep" (foreløbig med knærne nedi, tenkte avansere til benkpress når jeg klarer 2x15 med strak kropp)

Nedtrekk ("forberedelse" til pull ups)

Tricepsøvelse (med manual, albuen inntil øret, press opp...)

Er dette et greit helkroppsprogram for en nybegynner? Forslag til andre øvelser? Har tilgang til gym med basic utstyr.

Fortsetter under...

Mitt beste råd i farten er å sette av 10 min til å lese deg igjennom denne: http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

Takk for svar!

Har lest; har ikke utstyr for å gjøre beinpress, derav knebøy. Pushdown er et bedre alternativ enn den tricepsøvelsen jeg gjør, tror jeg :)

Mener å ha lest at biceps får kjørt seg litt i nedtrekksøvelsen? Støl blir jeg iallfall dagen derpå, så et eller annet er det som treffer den.. Mitt program rekker jeg akkuat å gjøre på min tilmålte tid, mens nybegynnerprogrammet her har to øvelser mer. Må kutte et eller annet sted. Her røyk bicepsøvelsen og planken, som jeg får litt av ved å stabilisere når jeg tar armhevinger. Eller...?

Er det dumt å begynne med armhevinger i stedet for benk? Har litt sansen for øvelser med kroppsvekt. Evt hvorfor?

Jeg spør fordi jeg ønsker maks effekt av den tiden jeg har til rådighet.

Jeg ville holdt meg til benkpress når du først har satt av tid, så kan du heller ta pushups hjemme eller når du har mulighet. Om målet ditt er å øke i styrke.

Ok. Målet er å gå ned i fettprosent, øke i styrke og klare en pull up :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...