Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg fikk i februar prolaps i korsryggen som jeg sliter med ennå, så det er veldig mange øvelser jeg ikke får trent, spesielt de som belaster bena og kjernemuskulaturen. Ramlet over X-Press når den ble postet her for noen måneder siden, og har kjørt den så godt jeg har kunnet, bortsett fra knebøy, markløft, roing med stang, planke og bulgarske utfall. Dette fordi det var umulig å trene de med prolapsen. Trente derfor ben kun via step up når det ikke var for mange reps og benpress slik at de ble brukt iallefall litt.

Merker nå at jeg gjerne skulle ha fått kjørt ryggen litt bedre, siden den mangler veldig, når jeg ikke kan ta markløft. Har derfor lagd en variant av X-Press med øvelser som fungerer veldig godt til mitt behov, og som jeg ikke får vondt i ryggen av å utføre.

A

1a: Benpress

1b: Roing manualer

2a: Benkpress

2b: Pullups

3a: Utfall

3b: Nedpress

4a: Bicepcurls

4b: Mageball

B

1a: Utfall

1b: Smal nedtrekk

2a: Skulderpress stang

2b: Pullups

3a: Bicepcurls

3b: Sidehev manualer

4a: Dips

4b: Pallof Press

Lurer på om det er noen feil i denne varianten. Fra mitt sted ser dette helt greit ut, får med musklene som mangler + ekstra fokus på armene siden de for tiden er uproposjonelle til resten av overkroppen. Trener etter prinsippene til X-Press, med dag 1 4x4-6, dag 2 4x8-10 og dag 3 3x12-15. Kjører alltid supersett.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21314-modifisert-x-press-for-prolaps/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig synes jeg dette ser veldig bra ut. Du har ikke avviket mye fra det opprinnelig x-press-programmet, og dersom du kan gjennomføre dette uten vondt er det ikke noe bedre enn det. Ryggen får også kjørt seg greit, selv om markløften utgår. Stående roing/Pendlay roing utgår grunnet ryggen? Og vanlige utfall går helt fint, mens bulgarske utfall ikke gjør det?

Ja, stående roing og pendlay utgår, prøvde med kun stanga for et par dager siden og bare det gjorde vondt. Vanlige utfall går fint ja, i motsetning til Bulgarske. Mulig jeg 'henger' mer fremover når jeg tar Bulgarske utfall, Usikker på hvorfor det er forskjellig, men kjente iallefall de siste gangene jeg tok det at jeg fungerer bedre med vanlige fremfor Bulgarske :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...