Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei folkens :)

Jeg klarte for 3 år siden å pådra meg en kneskade av å løpe for mye på mølla, og den har jeg enda ikke blitt kvitt. Nå sliter jeg derfor med en del kondisjonstrening, og tung styrketrening. Jeg sliter spesielt mye med løping og sykling og lurte på om noen har forslag til en annen type kondisjonstrening som ikke belaster for mye på knær?

I tillegg så sliter jeg som sagt en del med tung styrketrening.Tunge vekter på spesielt knebøy og markløft blir ofte litt smertefullt, og utfall er bare å glemme. Det jeg lurer på da er om det fins noen alternative ben og rumpeøvelser jeg kan gjøre? Ønsker som de fleste strammere ben og en litt mer spretten rumpe til sommeren ;)

(beklager dårlig formulering)

Setter virkelig pris på alle svar! :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21140-trening-med-kneskade/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angående kondisjonstrening pleier mange å føle at sykling er noe av det mindre smertefulle, men siden det ikke er tilfelle her, hva med svømming, ellipsemaskin eller roing?

Når det kommer til benøvelser er det dessverre slik at du bare må prøve deg frem. Litt avhengig av hvordan kneskade det er vil du kjenne mer og mindre smerter ved ulike øvelser. Selv slet jeg kraftig med kneskade over lenger tid, men alle benøvelser fungerte helt fint, utenom akkurat benpress. Av en eller annen grunn gjorde den øvelsen spesielt vondt, mens bøy, mark og utfall gikk problemfritt.

Anbefaler å teste ut ulike øvelser, se hvordan det kjennes ut og om det er vondt eller ikke. Hip thrust, glute bridge, nordic hamstrings, reverse hypers, lårucl, strakmark, benpress, som eksempler på benøvelser, da særlig de førstenevnte med fokus på rumpe og bakside lår. Du kan søke opp og finne flere øvelser her: Øvelser - Fitnessbloggen

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21140-trening-med-kneskade/#findComment-769595
Del på andre sider

Heisan! Jeg har selv slitt en del med kneskade, men i mitt tilfelle har smertene kommet og gått. Det som har fungert bra for meg når smertene har vært ille er å bruke ellipse maskin eller svømming som kondisjons trening. Speed walking i bratte bakker har også hatt en god effekt på meg hvor det også har blitt lagt mer vekt på gluteus :D! Når det gjelder styrke treninga så kan det være ett hinder for knær i å trene quadriceps da man må bøye seg mye ned. Det kan det rett og slett lønne seg å bruke maskiner hvis man sliter med kne skade. Selvom maskiner ikke er like utfordrende, så er det samtidig litt tryggere da man har mer kontroll. Beinpress maskinen er jo fin for lår! Ellers som tidligere sagt er det mange øvelser man kan gjøre for glutues og hamstring samt tåhev med tungvekter for legger.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21140-trening-med-kneskade/#findComment-769624
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...