Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Er relativt ny når det kommer til styrketrening og har tidligere bare trent en og en muskelgruppe, med et stort antall isoleringsøvelser, frem til nå. Synes det blir slitsomt med et stort antall øvelser og synes egentlig de såkalte basisøvelsene er de artigste. Har samtidig forstått det slik at et fullkroppsprogram/2-splitt er å anbefale for en som ikke har trent så mye før? Det er noen øvelser jeg liker bedre enn andre, som jeg også har opparbeidet meg helt kurant teknikk i, som jeg har laget et treningsprogram av. Kjører pyramide i alle øvelsene. Tenkte noe slik, der jeg trener 3-4 ganger i uka, med oppsett A/B annenhver gang:

A:

Benkpress 4x8

Markløft 4x8

Scottcurl 4x10

Triceps pushdown 4x10

Dips med mellombredt grep - tar 4 sett med så mange reps jeg greier (ikke mange), deretter eksentrisk

B:

Knebøy 4x8

Militærpress 4x8

Magemaskin/situps 4x10

Chins - samme opplegg som med dips

Tåhev 4x10

Hvordan ser dette ut? Er det helt fjernt eller har det potensiale? Noen muskelgrupper glemt? Blir det for mange repetisjoner? Har brukt å kjøre meg helt ut, til jeg ikke klarer mer, men har hørt det ikke er noen vits hvis jeg er nybegynner?

Er det greit å ha litt intervaltrening i samme økt som styrkeøvelsene?

Kan legge til at jeg er en fyr på 22 år, 184 cm høy og med en vekt på rundt 80 kilo. Smådvask og temmelig utrent.

Håper på svar!

Fortsetter under...

Er øvelsene satt i rekkefølge?hvis du ikker klarer mange dips for eksempel ville jeg anbefalt å ta mer sett og litt mindre reps dette gjelder også chins.og jeg ville prioritert dips foran scottcurl alltså dips etter markløft.allt i allt syns jeg det ser bra opplegg etter min mening. jeg ville anbefalt at du leste denne artikkelen.fitnessbloggen.no/starting-strength-mark-rippetoe/

Takk for svar!

Øvelsene er skrevet i tilfeldig rekkefølge. Tenkte faktisk ikke på rekkefølgen da jeg skrev dem ned, det har jo tross alt har en del å si. Veldig bra og relevant artikkel du linket!

Da setter jeg dips etter markløft. Jeg burde kanskje også ha chins før militærpress?

Ser det er få repetisjoner per sett i rippetoe-programmet. Burde jeg kanskje også ha mindre repetisjoner? Har aldri helt forstått ulemper og fordeler med mange/reps. Det samme gjelder forsåvidt å trene med pyramideformet vektkurve, kontra samme vekt hvert sett.

Chins og militærpress sin rekkefølge har ikke noen spesiell betydning.

Det finnes varianter der du har en pyramide formet vektkurve i ripptoe lignende programer.

Jeg ville anbefalt å brukt ripptoe sitt program fordi det er veldig fin måte å bygge grunnstyrke,som gir deg gode forutsetningen videre .et eksempel er min bror har trent noenlunde likt ripptoe sitt program å han trener idag med 100 kg mark og knebøy5x5 å han begynte å løfte i midten av desember og han hadde null erfaring å dårlige forutsetninger pga stillesittende livstill.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...