Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei!

jeg er litt mer enn nybegynner på styrketrening, men ikke veldig. fant ett treningsprogram her for nybegynnere som jeg testet ut, men dette ble for lett for meg. så jeg prøvde å lage mitt eget, målet mitt er å bli sterkere, og rett og slett litt fastere i fisken!

spillt fotball i alle år så utholdenheten er det ingenting i veien med.

men jeg er veldig usikker på treningsprogrammet om det er for mange øvelser, eller for lite øvelser o.l så hvis jeg legger det ut her, ville jeg satt pris på om noen med litt mer erfaring kunne hjulpet meg med å si om det ser greit ut eller ikke.. har ikke veldig mye erfaring med styrke. på forhånd takk! :)

UKE 1 – 8 (3 ganger i uken) søndag, tirsdag, torsdag,

Oppvarming 5 - 10 min på tredemølla

Øvelse

Serier

Reps

Beinpress

8

6-10

Benkpress med stang

6

6-10

stående roing

8

6-10

Arnoldpress

8

8-12

Nedtrekk foran

8

8-12

Utfall med manualer

8

8-12

Pushdown

6

8-12

Planke

3

Maks tid

UKE 1 – 8 onsdag, fredag

Elipsemaskin/sykkel/tredemølle (oppvarming)

Crunch på ball 6 serier 10 reps

Situps 6 serier 12 reps

Planke 3 maks tid

Sykkel crunch 6 serier 10 reps

PS: treningsprogrammet er bygget videre fra det programmet jeg prøvde ut som nybegynner. jeg har bare byttet ut noen øvelser og lagt til flere serier.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19682-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes du har litt for mye serier her. Det burde bli tungt nok med 3-4 serier dersom du legger på vekter nok. Tren gjerne med så tunge vekter at siste settet blir skikkelig tungt å gjennomføre uten at det går på bekostning av god teknikk.

Hvis du skriver litt mer om alder, vekt, høyde, målsetning, hvilke vekter du løfter og hvor lenge du har trent så kan vi muligens gi deg bedre tips til hvilket treningsprogram som kan passe for deg.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19682-hjelp/#findComment-728232
Del på andre sider

Takk for svar!

jeg er 22 år gammel, 160 cm høy og veier 60 kg. målet mitt er egentlig mest mulig og stramme opp kroppen, magen, rompe og lår, og litt muskler generelt.

jeg har som sagt trent fotball så lenge jeg kan huske, men hadde siste sessong i fjor, og begynte med styrke trening september 2012. men begynte seriøst januar 2013, og har siden da kjørt mitt eget opplegg som ikke funket noe særlig og er på jakt etter noe som kan passe for meg og hjelpe meg til å nå mine mål. derfor satte jeg opp dette i håp om at jeg kanskje ville få bedre resultater enn jeg fikk tidligere (da kjørte jeg som regel de samme øvelsene hele tiden, det ble bare tungt og slitsomt, og jeg mistet etterhvert motivasjonen) men nå er den tilbake og jeg har prøvd ut dette opplegget:) så langt syntes jeg det er veldig bra og jeg mestrer øvelsene og vil etterhvert øke i kg på øvelsene.

jeg bare vet ikke helt om jeg har for mye osv som du sier at jeg f.eks hadde litt mange serier.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19682-hjelp/#findComment-728309
Del på andre sider

Anbefaler deg å fortsette på dette opplegget 6-8 uker totalt. Så kan du gå over på f.eks 5x5 etter det.

Øk heller vektene istedetfor å ha så mange sett. Som sagt, 3-4 sett pr øvelse er nok (ikke inkludert rene oppvarmingssett). Så kan du heller gradvis begynne å prøve deg på knebøy og markløft med lette vekter og heller bruke ekstra tid på innlæring av disse.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19682-hjelp/#findComment-728321
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...