Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Siden desember/januar har jeg kjørt et program bestående av det jeg mener er det største og beste øvelsene: knebøy, markløft, benkpress og pull ups.

Jeg har trent dette mandag, onsdag og fredag, stort sett. I tillegg er jeg gjerne på senteret en gang eller to til i løpet av uka, hovedsaklig for å løpe. Da pleier jeg å slenge på noen styrkeøvelser på "mindre" muskler, slik som biceps curl, situps, dips etc, alt ettersom hva jeg orker etter løpinga. Jeg prøver altså å ha 3 styrkeøkter og 1-2 løpeøkter i uka, i tillegg til at jeg da går en times tur de dagene det evt. ikke blir noe "skikkelig" trening.

Det jeg lurer på er om det er optimalt å trene disse tunge øvelsene 3 ganger i uka?

Jeg merker at det er fryktelig slitsomt å holde "trøkket" gjennom hele økta, og jeg bruker stort sett ca 60-70 minutter på å komme igjennom, selv om det bare er 4 øvelser. Jeg kjører først to sett oppvarming og deretter 3 arbeidssett per øvelse. F eks slik:

Knebøy: 10x40kg, 10x80kg, 8x110kg, 7x120 kg, 6x130kg

Mark: samme som knebøy

Benk: 10x40kg, 10x80kg, 10x100kg, 10x100kg, 10x100kg (kjører ikke mer enn 100 kg for om jeg går til 110 eller 120 blir det kanskje bare 4-6 reps, og jeg har ingen til å sikre,,,)

Pull-ups: max reps x 3 serier, typisk 13, 13, 12 eller noe slikt.

I tillegg bruker jeg 10 minutter på tredemølla før og etter styrkeprogrammet, hvor jeg går raskt (6,5 km/t i 3% stigning).

Totalt bruker jeg halvannen time omtrent på dette programmet.

Jeg synes som sagt det er beinhardt, og kunne ikke klart å kjøre noen flere reps på noen av disse øvelsene.

I det siste har jeg lekt litt med tanken på å splitte opp programmet litt, og kanskje kjøre mark og knebøy på ulike dager, for å heller kunne legge inn noen flere "småøvelser" i tilllegg.

Og ja; målet med hele greia er selvsagt å opprettholde eller styrke musklene MENS jeg er på diett. Har gått ned ca 12 kg siden 1. januar - hovedsaklig fett tenker jeg, siden styrken er omtrent uendrett eller litt forbedret siden starten.

Er det noen som har noen tanker rundt dette opplegget, eller forslag til endringer?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...