Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Siden desember/januar har jeg kjørt et program bestående av det jeg mener er det største og beste øvelsene: knebøy, markløft, benkpress og pull ups.

Jeg har trent dette mandag, onsdag og fredag, stort sett. I tillegg er jeg gjerne på senteret en gang eller to til i løpet av uka, hovedsaklig for å løpe. Da pleier jeg å slenge på noen styrkeøvelser på "mindre" muskler, slik som biceps curl, situps, dips etc, alt ettersom hva jeg orker etter løpinga. Jeg prøver altså å ha 3 styrkeøkter og 1-2 løpeøkter i uka, i tillegg til at jeg da går en times tur de dagene det evt. ikke blir noe "skikkelig" trening.

Det jeg lurer på er om det er optimalt å trene disse tunge øvelsene 3 ganger i uka?

Jeg merker at det er fryktelig slitsomt å holde "trøkket" gjennom hele økta, og jeg bruker stort sett ca 60-70 minutter på å komme igjennom, selv om det bare er 4 øvelser. Jeg kjører først to sett oppvarming og deretter 3 arbeidssett per øvelse. F eks slik:

Knebøy: 10x40kg, 10x80kg, 8x110kg, 7x120 kg, 6x130kg

Mark: samme som knebøy

Benk: 10x40kg, 10x80kg, 10x100kg, 10x100kg, 10x100kg (kjører ikke mer enn 100 kg for om jeg går til 110 eller 120 blir det kanskje bare 4-6 reps, og jeg har ingen til å sikre,,,)

Pull-ups: max reps x 3 serier, typisk 13, 13, 12 eller noe slikt.

I tillegg bruker jeg 10 minutter på tredemølla før og etter styrkeprogrammet, hvor jeg går raskt (6,5 km/t i 3% stigning).

Totalt bruker jeg halvannen time omtrent på dette programmet.

Jeg synes som sagt det er beinhardt, og kunne ikke klart å kjøre noen flere reps på noen av disse øvelsene.

I det siste har jeg lekt litt med tanken på å splitte opp programmet litt, og kanskje kjøre mark og knebøy på ulike dager, for å heller kunne legge inn noen flere "småøvelser" i tilllegg.

Og ja; målet med hele greia er selvsagt å opprettholde eller styrke musklene MENS jeg er på diett. Har gått ned ca 12 kg siden 1. januar - hovedsaklig fett tenker jeg, siden styrken er omtrent uendrett eller litt forbedret siden starten.

Er det noen som har noen tanker rundt dette opplegget, eller forslag til endringer?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/18733-tunge-base%C3%B8velser-3-ganger-i-uka/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...