Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg prøver å gå ned i fett% for tiden og har jobbet ganske hardt for det... Problemet er jo at disse tingene tar tid - som alt annet og det er da vanskelig å vite om man gjør alt "riktig".

Jeg er en gutt på 20 år, 185 cm høy og veier 81 kg. Har trent styrke i ca et halvt år og trives med det men nå skal "valpefettet" bort!

Det jeg pleier å spise:

Frokost: 4 egg.

Middag: Kjøtt med grønnsaker (dette varier ofte pga jeg bor med familien min og spiser nesten det samme som dem, kutter potet og dressing osv og spiser kokte grønnsaker med stekt kjøtt som regel).

"snacks": Proteinshake og noen dager en proteinbar.

Kveldsmat: En boks tunfisk, noen dager alene og noen dager i pita/spelt tortillalefse. - Med salat.

Har holdt på med det kostholdet her i 3 uker nå.

Ligger mellom 1700-2200 kcal dagen, så jevnlig ligger jeg på 2000 kcal da. Jeg trener styrke 3-4 ganger i uken og har 3 dager cardio. Løper 8km-1mil 1-2 dager i uken og er på "fighttrening" en dag i uken. (krevende kondisjonsmessig, blir svett som en gris.) Sitter ellers mye stille på fritiden utenom treninga.

Bruker Diett.no ganske mye for å passe på at jeg ikke spiser mer enn 2200 kcal. Jeg har en dag i uka hvor jeg kjøper meg en pakke oreos/potetgull som "spisedag" - Må denne dagen bort? Kan evt. legge til et bilde av påsan hvis det må til for å gi meg en pekepinn haha.

Prøvde forresten kcal kalkulatoren til fitnessbloggen men, kamerater av meg som har mye greie på trening sier at jeg ikke kan stole på den. - Sto at jeg skulle ha 3100 kcal for å "vedlikeholde" daglig.

Help please! Takk
:)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/18572-trenger-litt-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Slettet

Synes det virket som du spiser veldig lite med all den aktiviteten..

Jeg er selv 22år,173cm og ca 80-82kg.. Spiser 2000kcal.. jeg går ned i vekt og trener KANSKJE 3-4x i uken.. Stort sett 3... Og sitter foran en pc resten av tiden :)(ifølge kcal kalk=2700kcal med 3-5treninger)

Med tanke på din høyde/kg/alder så ville jeg med ditt aktivitetsnivå på styrke 3-4x+3kardio+1fight=7økter i uken. Lagt meg på 2500-2600kcal(gjennomsnittlig per dag).. Og heller justert derifra.. Og sjekket speilbilde,målebånd,fettklype evt.. Ikke fokusert mye på vekten. Men en vektnedgang på 0,1kg-0,5kg er en ok pekepinn per uke!

81kg på 185cm er for øvrig ikke mye! Så du kunne nok også lagt deg nærmere "vedlikehold" :) men men! Skjønner jo målet ditt ;) hehe

Mer energi--> bedre trening--> bedre humør---> Mer glede--> mer motivasjon--> mer energi :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/18572-trenger-litt-hjelp/#findComment-698605
Del på andre sider

Synes det virket som du spiser veldig lite med all den aktiviteten..

Jeg er selv 22år,173cm og ca 80-82kg.. Spiser 2000kcal.. jeg går ned i vekt og trener KANSKJE 3-4x i uken.. Stort sett 3... Og sitter foran en pc resten av tiden :)(ifølge kcal kalk=2700kcal med 3-5treninger)

Med tanke på din høyde/kg/alder så ville jeg med ditt aktivitetsnivå på styrke 3-4x+3kardio+1fight=7økter i uken. Lagt meg på 2500-2600kcal(gjennomsnittlig per dag).. Og heller justert derifra.. Og sjekket speilbilde,målebånd,fettklype evt.. Ikke fokusert mye på vekten. Men en vektnedgang på 0,1kg-0,5kg er en ok pekepinn per uke!

81kg på 185cm er for øvrig ikke mye! Så du kunne nok også lagt deg nærmere "vedlikehold" :) men men! Skjønner jo målet ditt ;) hehe

Mer energi--> bedre trening--> bedre humør---> Mer glede--> mer motivasjon--> mer energi :)

Tusen takk for svar! Har hørt fra noen jeg er litt "overkill" men jeg har satt nye rekorder i styrkeøvelsene mine selv på så mye underskudd så... Mindre kcal = kjappere resultater? Jeg er en ganske utålmodig person og er flink til å takle ubehag/smerte så jeg føler at dette kanskje er den beste måten for meg? Med mindre jeg virkelig burde øke kaloriinntaket mitt da.. er jo her for tips som sagt.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/18572-trenger-litt-hjelp/#findComment-698736
Del på andre sider

Gjest Slettet
Tusen takk for svar! Har hørt fra noen jeg er litt "overkill" men jeg har satt nye rekorder i styrkeøvelsene mine selv på så mye underskudd så... Mindre kcal = kjappere resultater? Jeg er en ganske utålmodig person og er flink til å takle ubehag/smerte så jeg føler at dette kanskje er den beste måten for meg? Med mindre jeg virkelig burde øke kaloriinntaket mitt da.. er jo her for tips som sagt.

Jeg sier ikke at 2000kcal er "dårlig" osv.. Jeg ville hatt det som en regel at: ikke gå under bmr(baselforbrenningen)! aka ligge i ro osv :)

Jeg skal f.eks holde meg på 2000kcal frem til sommeren. Uansett hvilke resultater det blir. (så lenge jeg går ned selvfølgelig)!

Men går ikke lavere, og heller etter ferien blir det å øke gradvis opp mot ihvertfall 3000kcal for å så gå gradvis nedover etter jul. For da vet man "ca" hvordan man kan ligge seg på "bulk/diett osv"

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/18572-trenger-litt-hjelp/#findComment-698761
Del på andre sider

Jeg sier ikke at 2000kcal er "dårlig" osv.. Jeg ville hatt det som en regel at: ikke gå under bmr(baselforbrenningen)! aka ligge i ro osv :)

Jeg skal f.eks holde meg på 2000kcal frem til sommeren. Uansett hvilke resultater det blir. (så lenge jeg går ned selvfølgelig)!

Men går ikke lavere, og heller etter ferien blir det å øke gradvis opp mot ihvertfall 3000kcal for å så gå gradvis nedover etter jul. For da vet man "ca" hvordan man kan ligge seg på "bulk/diett osv"

Okay takk! Da prøver jeg å fortsette slik som jeg har gjort så evt spiser jeg opp mot 3000 kcal etter sommeren :D

Vet du forresten hvor mye man forbrenner på en tung styrkeøkt på ca 1 time-1,5 time? Har vel ca 4-5 øvelser iløpet av en sånn økt... Kanskje litt vanskelig å si? :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/18572-trenger-litt-hjelp/#findComment-698889
Del på andre sider

Gjest Slettet
Okay takk! Da prøver jeg å fortsette slik som jeg har gjort så evt spiser jeg opp mot 3000 kcal etter sommeren :D

Vet du forresten hvor mye man forbrenner på en tung styrkeøkt på ca 1 time-1,5 time? Har vel ca 4-5 øvelser iløpet av en sånn økt... Kanskje litt vanskelig å si? :)

Er nok veldig vanskelig å si. Det finnes "pekepinner": Men du kan tenke litt over dette:

Jeg har ifølge en kcal kalkulator BMR(basalforbrenning) på ca 1800... Hvis jeg trener 3-5x med moderat intensitet.. så skal jeg ha ca 2750kcal... Dvs at hvis jeg trener dette.. så forbrenner jeg 950kcal(på 3-5økter samlet sett+ etter forbrenning osv)..(dette er tatt i hensyn til fitnessbloggen sin kcal kalkulator)

Men da tar man f.eks ikke hensyn til faktorer som: hvilke type øvelser? og "etterforbrenningen" osv...

Men dette er vel egentlig bare tull å sitte og "regne" på :) Spis etter noe.. Så justerer man :)

(selvfølgelig, vil du forske litt og undersøke hversegod. Men tror det må måles VELDIG nøyaktig med "dyrt" utstyr for å si noe ang dette)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/18572-trenger-litt-hjelp/#findComment-698933
Del på andre sider

Annonse

En ting jeg ikke fikk helt svar på... Må jeg droppe spisedagen min?

Altså, jeg spiser f. eks en pose potetgull og en pakke oreos EN gang i uka. Er det nok til å ødelegge for det andre? Først leser man artikler om at man skal kunne kose seg og så kommer nye med at "ER DU MONGO ELLER IKKE SPIS NOE USUNT DA BLIR DU FEIT.".

Litt lei av contradicting, men ja - Does it have to go? Er kanskje den dagen jeg ser mest fram til i uka av nazi kostholdet mitt atm : )

Edit: Proteinbar også... spiser en på treningsdager som regel - er det dumt? Blir litt mye mas nå men jeg vil lykkes og har hatt dårlig kosthold før så må få alt veldig svart på hvitt. :) Takk.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/18572-trenger-litt-hjelp/#findComment-701368
Del på andre sider

Gjest Slettet
En ting jeg ikke fikk helt svar på... Må jeg droppe spisedagen min?

Altså, jeg spiser f. eks en pose potetgull og en pakke oreos EN gang i uka. Er det nok til å ødelegge for det andre? Først leser man artikler om at man skal kunne kose seg og så kommer nye med at "ER DU MONGO ELLER IKKE SPIS NOE USUNT DA BLIR DU FEIT.".

Litt lei av contradicting, men ja - Does it have to go? Er kanskje den dagen jeg ser mest fram til i uka av nazi kostholdet mitt atm : )

Edit: Proteinbar også... spiser en på treningsdager som regel - er det dumt? Blir litt mye mas nå men jeg vil lykkes og har hatt dårlig kosthold før så må få alt veldig svart på hvitt. :) Takk.

ingenting er "dumt" :)

Må se det litt i sammenheng: spiser du mc'ern hele dagen hele året.. Så sier det seg selv..

Men å ha potetgull/oreos skader vel ikke en gang i blant :) Skal kose seg og!

Eneste du må tenke "hva er total pakken". Altså vil du ha et gjennomsnitt på f.eks 2500kcal i uken. Så kan du gjerne tilpasse deg dette(med oreo/potetgull). Men det er også mulig å få ha den posen med potetgull både lørdag+søndag... For å spre det!

Alt med måte liksom :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/18572-trenger-litt-hjelp/#findComment-701392
Del på andre sider

ingenting er "dumt" :)

Må se det litt i sammenheng: spiser du mc'ern hele dagen hele året.. Så sier det seg selv..

Men å ha potetgull/oreos skader vel ikke en gang i blant :) Skal kose seg og!

Eneste du må tenke "hva er total pakken". Altså vil du ha et gjennomsnitt på f.eks 2500kcal i uken. Så kan du gjerne tilpasse deg dette(med oreo/potetgull). Men det er også mulig å få ha den posen med potetgull både lørdag+søndag... For å spre det!

Alt med måte liksom :)

Okay, takk Nitram! Dritkult av deg å gi meg så mye hjelp :D Er bare redd jeg spiser for mye, sånn det ser ut nå er jeg på rundt 2100-2200 kalorier per dag. Er jo umulig å vite hva man forbrenner så... får håpe dette er (lite) nok.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/18572-trenger-litt-hjelp/#findComment-701406
Del på andre sider

Gjest Slettet
Okay, takk Nitram! Dritkult av deg å gi meg så mye hjelp :D Er bare redd jeg spiser for mye, sånn det ser ut nå er jeg på rundt 2100-2200 kalorier per dag. Er jo umulig å vite hva man forbrenner så... får håpe dette er (lite) nok.

Er ganske vanskelig ja.. Men foreslår du endrer "vaner" etter ferien/sommeren og øker kcal :) MED kontroll selvfølgelig!

Så har du noe du kan følge med på selv og vet hvordan kroppen takler underskudd/overskudd osv :) Som vi snakket om lengre opp--> øke til f.,eks 3000kcal.. Da blir det MYE lettere å gå på "diett" neste gang ;)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/18572-trenger-litt-hjelp/#findComment-701414
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...