Gå til innhold

Styrketrening med prolaps i korsryggen


Xeniverse

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen av dere som har noen tips eller erfaringer med styrketrening og prolaps? Jeg har en prolaps mellom de to nederste ryggvirvlene og har hatt et par noen sykemeldinger på 2-3 mnd. de siste 2 årene. Jeg vurderer å starte med styrketrening for kjernemusklaturen, men har ingen erfaring med dette fra før.

Jeg er 181 høy og veier for øyeblikket 82-83 kg. Har spilt fotball i en del år og er i utgangspunktet ganske slank/atletisk, men har aldri trent styrketrening. Har tro på at styrketrening kan være med å gjøre ryggen sterkere, men jeg er redd for å forverre prolapsen. Jeg driver å svømmer, jogger eller går turer 3-4 ganger i uka. Prolapsen plager meg på jobb, da jeg har en kontorjobb hvor jeg sitter/står mye, men den forhindrer meg ikke i den fysiske treningen.

Tips/erfaringer mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg har også prolaps i korsryggen, og trener aktivt styrketrening :) Det du må være forsiktig med er baseøvelser som markløft og knebøy. Hvis du har tenkt til å begynne med dette, må du få en personlig trener til å lære deg riktig teknikk først. Å svømme/gå turer er bra, men pass på joggingen. Underlaget har alt å si for nedslaget. Får du harde nedslag i beina, kan disse forplante seg videre oppover i ryggen. Dette skjer med meg. Jeg sverger derfor til ellipsemaskin og sykkel når det gjelder cardio. Ellers kan øvelser som core-øvelser være veldig gode for korsryggen. Eksempler på dette kan være planke, planke med fitnessball og lignende. Søk på youtube etter flere gode øvelser. Ellers kan rygghev uten vekt være god, så lenge du passer på at hodet følger nakken og får til en "naturlig" bevegelse. Vanlig styrketrening er supert, men med prolaps må du tenke på å ha stabilitet i ryggen hele tiden, og ikke lage unaturlige posisjoner for kroppen.

Håper dette hjalp litt! Lykke til og god bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener ikke knebøy og markløft:) tåler ikke tung vekt på skuldrene,det trykker for mye på ryggen. Men jeg trener erstatningsøvelser som bulgarsk utfall med vekter i hendene,og rygghev. Dessuten tar jeg beinpress,det tar ikke på ryggen. Alt ettersom om du kjenner smerte eller ikke. Begynn forsiktig og prøv deg fram. Gjør det vondt/fører til stivhet,ta i bruk andre øvelser:) Kropp og styrke er viktig,men helsa først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...