Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ei jente på 20 år som har et handicap som går på musklaturen i venstre side, dette medfører at det er problemer å utføre basisøvelsene og frivektøvelser. Vil gjerne ha et treningsprogram som fungerer og som er effektivt i forhold til at det forbrenner fett og bygger muskler. Har et mål om å få ned fettprosenten, men sliter med å trene tungt nok, ettersom muskulaturen i venstre arm gir etter, selv om venstre side klarer mer.

Vet ikke om dette ga mening, men håper at dere har noen forslag :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17673-styrketrening-med-et-handicap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig vanskelig å hjelpe når vi ikke vet noe om hvilke øvelser du kan og ikke kan gjøre. Har du vært til fysioterapaut med problemene dine? De burde i alle fall kunne i samarbeid med deg finne noen øvelser som er gunstige! Noe av det verste du kan gjøre er å overtrene høyre side i forhold til venstre side.

Har snakket med fysioterapaut og der er det rehabiliteringsøvelser som kan fås, de er jo ikke beregnet for styrke eller utholdenhet, bare for å holde ved like det som er. Får trent en del styrke, men så og si ikke de som skal være med armer, bruker så og si bare apparater ettersom manualer er litt vell stunt ettersom armen hlipper taket til tider.

Det jeg kan gjøre er å trene med så og si alle apparater og bruke slynge, det som er vanskelig er å finne øvelser som gir en grei/god effekt som tar litt i de musklene du jobber med.

Apparatene jeg bruker nå er:

brystpress

pull down (rygg)

rotasjon (mage)

sit-ups (mage, vanlige sit-ups klarer jeg ikke grunnet smerter i korsryggen)

Slynge:

ett par ovelser på overkroppen og ett par på ben og bekken.(ikke sikker på navn)

Bosu ball:

Rygghev

jeg har hatt vanskeligheter med venstre side av kroppen min, men jeg hadde ikke veldig manglende førlighet, bare veldig stor forskjell i styrke. jeg ble lært noen ting:

f.eks brystpress, militærpress og alt mulig med manualer, ikke stang (pass på å aldri holde manualen over hodet om man glipper taket) f.eks fremoverlent enarmsroing heller enn stående roing

alltid venstre side før høyre side, fordi venstre side trengte mest jobb

det tar lengre tid å gjennomføre en trening, men det er greit.

prøvd kettlebells? eller har du ikke grepsstyrke i det hele tatt?

det går an å ta et program herfra og endre øvelsene som er vanskelig å gjennomføre, men da hjelper det å vite om det er grepsstyrke, koordinasjon/styring, eller noe annet som er utfordringen.

Det er for det meste koordinasjon, armen vil ikke alltid det jeg vil, samt det at om det blir for tungt eller for glatt overflate slipper hånda. Noen ganger slipper armen uansett. Har også på forskjellige øvelser svakere venstrearnm enn høyre. (Ikke pga mindre følighet, men pga spasmer og feil signaler fra hjernen).

Har prøvd en del av både manualer og kettlebells, men er ikke alltid like lett å klare det. Det som veldig ofte skjer er at jeg glipper fordi jeg blir alt for svett i håndflaten. Venter på en "gripehanske" som kan hjelpe med at jeg ikke slipper selv om jeg begynner å miste taket.

Skal prøve det som du sa, å starte med venstrearmen:) Hvordan gjør du det med vektene, med tanke på forskjellig styrke i armene?

For meg kommer det an på hvordan jeg jobber med armen og hordan jeg bruker den. Jeg har en permanent skade som aldri blir borte, men kan trene for å bli mer mobil og bedre. For meg nå går mye på å finne noe som fungerer, kjører jo brystpress og nedtrekk i apparat, ettersom jeg ikke kan ødelegge noe. Må nok bare prøve meg fram for å finne ut hva som fungerer.

For meg er det ikke slik at armen hviler, men den slurver på noen repetisjoner, tar litt raske utveier og får noen ganger en knekk i allbuen, sliter med å få den til å bli med fult ut i øvelsen. Biceps er over dobbelt på ventre enn på høyre, dette kommer av at vestre er konstant spent.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...