Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann, alle treningskyndige der ute!

ASL? Jente 18 år, Sør-Trøndelag. For ett år siden begynte jeg å prioritere styrketreningen framfor kondisjonstreningen, noe jeg slettes ikke angrer på i dag. Har siden mars i 2012 kjørt varianter av 2-splitten, med bytting av program hver 8-12. uke. I august byttet jeg treningssenter, og fikk "skikkelig" skikk på treningen av treningsveilederne på det nye senteret.

Jeg har til nå brukt å kjøre gjennom alle muskelgruppene to ganger i uken - altså fire økter. Nå har framgangen imidlertid stagnert, og jeg lurer på hva jeg bør gjøre nå, for å "komme meg videre". En treningsmyte jeg har bitt meg litt fast i er at nybegynnere IKKE bør bruke 5-splitt/4-splitt (der muskelgruppene trenes en gang i uken). Siden det er beina jeg ønsker å satse på, har jeg derfor kjørt to økter i uken. Sørger selvfølgelig for å variere antall reps/lett/tungt i perioder. Jeg føler jeg imidlertid ligger i "gråsonen" mellom nybegynner og viderekommen. Nå har jeg jo holdt på seriøst med det i et år, og ordentlig dedikert siden august. Føler derfor det er litt "drøyt" å plutselig skulle begynne å trene bein bare en gang i uka. Hva tror dere?

Øvelsene jeg bruker å kjøre er:

Knebøy

Gående utfall

Hip Thrust

Strake markløft

Lårcurl

Leg extensions

Vurderer å dele den ene økta i to, så jeg får en økt med framside lår og en økt med bakside. Likevel føler jeg det er dristig å skulle vente en uke mellom hver gang. Noen tips?

Fortsetter under...

Kanskje du rett og slett bør gå motsatt vei, og gå for et fullkroppsprogram? 3-4 ganger fullkropp i uka, annenhver dag, og du får kjørt gjennom hele kroppen, inkludert beina, 3-4 ganger :) Det vil medføre færre øvelser, men det trenger ikke å bety dårligere resultat. Dersom du har kjørt en to-splitt over lang tid kunne det vært en idé å prøve noe helt nytt?

Kanskje du rett og slett bør gå motsatt vei, og gå for et fullkroppsprogram? 3-4 ganger fullkropp i uka, annenhver dag, og du får kjørt gjennom hele kroppen, inkludert beina, 3-4 ganger :) Det vil medføre færre øvelser, men det trenger ikke å bety dårligere resultat. Dersom du har kjørt en to-splitt over lang tid kunne det vært en idé å prøve noe helt nytt?

Jeg henger meg på det Kristin sier....fullkropp is tha shit (y)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...