Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei alle!

NÅ skal jeg gjøre det, NÅ skal jeg sette i gang med min nye livsstil og bli den beste versjonen av meg selv som jeg kan bli!

Men jeg trenger litt hjelp...

Jeg har av forskjellige grunner (latskap, sykdom bla) ikke trent noe på ti år, huff huff.

Men NÅ!

I første omgang (jeg er jo HELT UTRENT) tenker jeg å trene kondisjon på ellipsemaskin (som jeg har kjøpt meg og har satt opp foran TV'n i stua), svømme og trene styrke to økter i uka.

Jeg har forsøkt å lese meg litt opp, og etter å ha lest artikkelen som alle nybegynnere burde lese:

Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

har jeg bestemt meg for å trene HELE kroppen to ganger i uka.

Men, jeg vil helst begynne med å trene hjemme..

Noen som kan tipse om øvelser som vil trene alle de store musklene, hvor man ikke bruker noe annet enn sin egen vekt som motstand? Tenker at det vil være lurt (for meg) å begynne med dette...

Håper dere vil hjelpe meg å komme i gang!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16955-helt-utrent-hjelpe-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei alle!

Noen som kan tipse om øvelser som vil trene alle de store musklene, hvor man ikke bruker noe annet enn sin egen vekt som motstand? Tenker at det vil være lurt (for meg) å begynne med dette...

Sier det først som sist. Du tenker feil, det er ikke lurt, for deg eller noen andre.

Grunnen til at du ikke har trent, er at du er lat. Hadde du fått ekstremt gode resultater av trening, hadde du gjort det like vel. Det er en grunn til at alle slags former for elektrosjokktortur selges som trening, og folk kjøper det. De vil se bra ut, uten å jobbe for det. Derfor vil jeg foreslå at du demonterer den ellipsemaskinen du har foran TV-en, og setter den i garasjen eller noe. Så trener du styrke, på et treningssenter, 3 dager i uken, skikkelig. Se tråden for ferdige programmer for forslag.

I tilegg så begynner du å gå/jogge/løpe/krype baklengs på tresko, hver dag, minst 30 minutter.

Du kommer til å få mer fremgang av dette i løpet av 6 mnd enn du noen sinne kunne fått til med hjemmetrening. om du så trente i 10 år.

Du kommer til å få mer fremgang av dette i løpet av 6 mnd enn du noen sinne kunne fått til med hjemmetrening. om du så trente i 10 år.

Litt usaklig? Jeg er helt enig i at et treningssenter vil være det beste, både for tilgang til utstyr og for best mulig progresjon. Om hun derimot har et ønske om i en startfase å trene seg litt opp hjemme vil dette absolutt kunne gi gode resultater. Det er fint mulig å trene seg godt opp i styrke hjemme, bare man har det rette utstyret og litt fantasi. Det er snakk om en begynnelse. Å si at det vil kreve ti år hjemme å oppnå det du får til på seks måneder på et treningssenter vil jeg gjerne vite hvordan du begrunner.

Å si at det vil kreve ti år hjemme å oppnå det du får til på seks måneder på et treningssenter vil jeg gjerne vite hvordan du begrunner.

Usaklig blir i beste fall upresist. Det er etter mitt skjønn relativt saklig å nevne de tydelige fordelene av å trene på senter kontra hjemme når tråden omhandler en nybegynner, som vil trene hjemme. Noe annet som er upresist, er at du nettopp snudde mitt argument, som endrer meningen i det. Jeg sa at du i løpet av 6 mnd med den foreslåtte planen, ville oppnå bedre resultater enn du vil få med hjemmetrening. Ikke at det vil ta 10 år med hjemmetrening for å oppnå det samme som man gjør på 6 mnd på senter.

Hvorvidt noen som gjør en god, målrettet innsats hjemme, over tid, ikke kan tangere ytelsen til noen som trener på senter, har jeg ingen støttende litteratur eller forskning på.

Jeg vet derimot at svært få klarer å trene målrettet og effektivt hjemme i stua, mens de ser på repriser av Friends og Dynastiet. Derfor vil jeg påstå at et senter er bedre. Du vil aldri, noen sinne, få noen som helst resultater med halvhjertet trening i stua uten særlig motstand. Tryggheten ved å være hjemme i sin egen stue, gjør at man tar det med ro, og ikke føler behovet for å prestere. Et individ som over 10 år har bevist sin kjærlighet til sofaen, vil ikke fungere bra med hjemmetrening. Det er min påstand.

Som sagt OJ Doe, jeg ser poenget ditt, og jeg beklager tolkningen av seks måneders argumentet ditt, da misforsto jeg. Jeg synes derimot det er viktig å ha i bakhodet at selv om mange ikke yter like bra hjemme som på et senter, er det faktisk likevel veldig mange som faktisk klarer å motivere seg for å trene tungt og fokusert hjemme også. Alle har ikke de samme mulighetene og behovene, og vi kan foreslå treningsstudio og si at vi synes det vil være mest optimalt, og deretter kan vi hjelpe med å tilrettelegge best mulig utifra hennes egne ønsker :)

Annonse

Hva er målet ditt? Skal du gå ned i vekt? Skal du bli sterk(ere)? En kombinasjon?

Jeg har mål om å løpe 5km i juni i år i tillegg til å få tilbake styrken i kroppen. Jeg vil se så sterk ut som jeg er, ha bedre holdning og bruke kroppen min riktig. På kjøpet ønsker jeg å gå ned 2 størrelser i klær og ha flat mage. (Litt shallow kanskje).

Jeg prøvde først å fikse det selv ved å begynne å løpe. Til det hadde jeg ikke nok motivasjon og forpliktelse. Nå har jeg begynt å trene på et senter, det som ligger 5 minutter hjemmefra, og jeg har kjøpt PT-timer. Ja, det koster, men så langt har det vært verdt det. Jeg trener nå to ganger i uka, skal øke med en økt (kardio) neste uke, og går ikke hjem krokbøyd fra treningssenteret. I motsetning til mange av de andre på senteret er jeg alltid rød i ansiktet, svetten renner og de første gangene turte jeg ikke å møte blikket til noen. Fortsatt liker jeg ikke å se på meg selv i speilene som er overalt, men jeg trener nå i tights.

Dersom jeg skulle gjort det samme som deg, måtte jeg alliert meg med noen. Noen som kunne pushe meg opp på ellipsemaskinen (som jeg for øvrig aldri har testet), og gjøre at jeg forpliktet meg. I tillegg hadde jeg kombinert med sit-ups (nei, det er ikke optimalt, men du gjør noe), planke, step i trapp, utfall. Fyll brusflasker med vann og gå opp og ned trapper. Det var planen min.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...