Gå til innhold

Oppskrift: Sterk Lasagne uten pasta


Anbefalte innlegg

Det er nok flere hundre varianter av denne, og de fleste har vært borti den.

Lasagne med squash og cottage cheese. Jeg har laget min egen versjon av den, for jeg liker MYE smak, å fryktet at lasagne med squash skulle være smakløst. Ikke minst når det er cottagecheese sammen, det gir jo hele retten ett enda mildere pregt.

Vel jeg velger å dele min oppskrift her med dere, selv om dere nok har vært borti dette før.

http://www.elisabethbloggen.com/squas-lasagne/

[ATTACH]62324[/ATTACH]

Jeg har desverre ikke fått regnet ut næringsiinnholdet i retten. Om noen kan lære meg hvordan jeg gjør det, setter jeg stor pris på det!

"Dette er en oppskrift på en kjempegod lasagne. Jeg har tatt utgangspunkt i flere forskjellige oppskrifter jeg har funnet på nettet også har jeg gjort den om til min egen. Det som kanskje ikke er helt vanlig er at denne inneholder Cottage Cheese og Squash.

Photo-01-764x1024.jpg

Jeg må ærlig innrømme at jeg hadde ikke store forventninger. Jeg trodde ikke denne kunne bli bedre enn lasagne med pastaplater. MEN DEN ER FAKTISK DET! og DET mener jeg virkelig. Meget fornøyd. Denne havnet selvfølgelig i kokeboken min.

Du trenger:

400gr karbonadedeig

1 fedd hvitløk

1 charlottløk

Pepper

Kajennepepper

Paprikapulver

Cummin

Oregano

Basilikum

1 boks hakkede tomater

Fløte

Toro Oksekraft (Den er fenomenal. Kjøpte min på Bunnpris)

1 squash

Revet ost

1 boks cottagecheese (jeg hadde bare en, kunne nok brukt 2)

DEL 1:Bruk en ostehøvel for å rive skiver av squashen. De første lagene blir kun med skall - disse kaster du. Legg hver skive på et skjærfjøl eller et klede. Etterhvert som du nærmer deg slutten på squashen kan du gjerne bruke kniv for å få tynne nok skiver på slutten, det gjorde jeg.

Når du har lagt alle skivene utover fjølen; Strø godt med SALT over. Squash har LITE smak, så ikke vær redd for å ta i litt. Legg så et håndkle over den saltete squashen.

Del 2:Kutt charlottløken i biter. Sett frem krydderet som du skal bruke. Riv osten.

Del 3:Ha godt med smør og olje i en gryte, når den er blitt skikkelig varm har du hvitløken og charlottløken oppi. La dette steke ett minutt ca. Hell så over kjøttdeigen. La denne bli stekt før du så heller boksen med hakkede tomater oppi. Bruk så ca 1-2dl kraft å bland sammen.

Del 4:Nå skal du kryddre! Her er det smak og behag, men husk å vær raus med krydderet. Squashen, cottage cheese og fløte smaker ikke veldig mye så husk å kryddre GODT. En stor god dæsj med kajennepepper. Pepper, paprikapulver, cummin, oregano og basilikum etter smak. Viktig å smake til under veis! Kokes sammen i 20-30 minutter. Nå setter du ovnen på 200 grader

Del 5:

Ettersom du har vært så flink å revet ost allerede, så slipper du gjøre det nå - eller? =)

Nå skal kjøttsausen og squash legges lagvis. Cottag cheese skal innimellom lagene det også.

Jeg startet med kjøtt først, fylte på cottage cheese og squas. Fortsett til du er ferdig! Strø GODT med ost på toppen ;-) (Eller bare LITT om du er veldig streng med kaloriene) Parmesan og jarlsberg = mmmm himmelsk! Stekes til den er ferdig, du må følge med. Her tok det ca 35 minutter

NYT! Jeg håper det smaker! Det er forresten veldig godt med hvitløksbaguetter til dette! ;-)

Jeg fikk mildt sagt god tilbakemelding fra min bedre halvdel. For det første - han skulle ikke ha slik sunn usmakelig mat. Jaja tenkte jeg, jeg orker ikke lage noe annet til han, han får værsegod spise eller så får lage seg noe selv.

Sulten tok over, å han forsynte seg.

Han hadde spist opp hele porsonen før han sa ett eneste ord. "f%&n Jeg HATER at jeg likte dette" også gikk han rett på kjøkkenet for å hente mer.

Jeg smilte godt, å kommenterte ikke noe for dagen etterpå - han måtte jo få LITT tid på seg før jeg startet å mobbe han fordi han er sta ;-)"

post-12092-14440891977258_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...