Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Først og fremst kudos til deg som gidder å lese min sytete historie.

Jeg har siden februar slitt med slimposebetennelse i begge hoftene, ettersom jeg begynte det nye året med altfor hard, dumdristig løping. Dette har stort sett satt meg ute av spill, da både jogging og sykling har vært uaktuelt, og styrketrening har også begrenset seg. Jeg har helt klart kunnet trent mer hvis jeg hadde vært mer kreativ og hatt mer motivasjon, men jeg har rett og slett vært veldig nedfor og uopplagt, da det har gått opp for meg at dette kan være noe jeg må leve med på ubestemt tid, kanskje så lenge jeg lever.

I denne perioden har jeg lagt på meg en del. Ikke mer enn ca 4 kg, men til gjengjeld har jeg mistet en god del muskelmasse i denne perioden, så jeg er større nå enn da jeg ved en annen anledning veide det samme.Jeg føler meg veldig slapp og tung i fisken, og det er vel egentlig dette som er problemet, ikke nødvendigvis det at jeg er større i cm.

Jeg jobber fortsatt med å introdusere trening så smått for kroppen igjen, men dette er en prosess som tar tid, og for å få overskuddet til å røre meg mer, tror jeg det kan være nyttig å gjøre noe med kostholdet, da det har blitt mye raske karbohydrater og fet mat i sommer og høst, og jeg generelt føler meg mye trøtt og sliten til daglig. Derfor vil jeg vite hva jeg kan gjøre med kostholdet i første omgang.

Jeg er 160 høy og veier for tiden ca 54 kg

Vekten i seg selv er det ikke noe i veien med, men nå begynner ting å henge over buksekanten, og buksene ikke passer lenger. I tillegg savner jeg å føle meg kvikk og lett i steget.

Hva burde jeg egentlig spise på en gjennomsnittlig dag?

Hva kan jeg gjøre for å snu dette forfallet av kroppen min?

Noen som har gode tips til å boholde formen mest mulig når en ikke trener?

På forhånd takk!

Fortsetter under...

Hei og velkommen til FB :)

Nøyaktig hvor mye du skal spise er dessverre vanskelig å si. Det å gå ned i fettprosent uten å gå noe særlig ned i vekt blir nok ganske vanskelig når du ikke får trent. Problemet ligger jo i at du ikke trener de aktivitetene du kan gjøre, som styrketrening for alle deler av kroppen som ikke gjør vondt og som du må være forsiktig med. Hva kan du trene og hva kan du ikke trene? Dersom motivasjon er problemet er det viljen du må jobbe med, og det kan ingen andre gjøre for deg.

Altså, kort oppsummert:

Hva burde jeg egentlig spise på en gjennomsnittlig dag? - Prøv å legge deg på 1800kcal en periode, og se hvordan det utarter seg på kroppen. Hva du spiser er viktig, særlig når du får trent lite. Nok proteiner, 2,5 gram per kg kroppsvekt, og deretter kan du spise karbohydrater og fett litt utifra som passer deg. Du vet selv hva som er gode kilder til næringsstoffene, så gå for de gode kildene, og ikke de dårlige fordi det er en enkel utvei.

Hva kan jeg gjøre for å snu dette forfallet av kroppen min? - Spise sunt og trene. Det du kan, når du kan. Nok hvile er også veldig viktig. Du må behandle kroppen din bra for å føle deg bra. Selv om det er tungt å gjennomføre de tingene er det bedre enn å fortsette i samme spor og ikke merke noen fremgang, men heller bare mer motgang og dermed ennå mindre motivasjon.

Noen som har gode tips til å boholde formen mest mulig når en ikke trener? - Ikke spise i overskudd, nok protein. Se første spørsmål. Men igjen, hva har du muligheten til å trene?

Hei, og tusen takk for svar!

Jeg har vanligvis ligget på 50 kg, så jeg må gjerne miste litt, så lenge det er fettet som drar, og ikke de stakkars musklene jeg har igjen.

For øyeblikket fokuserer jeg mye på "hverdags-trening", altså gå trapper, gå tur med hunden, sykle litt osv., i tillegg til litt styrke på overkroppen. Planen er å trappe opp etterhvert, men i et bedagelig tempo. Grunnen til at jeg går så forsiktig frem er at jeg har begynt med trening igjen flere ganger under sykdomsforløpet, blitt for ivrig, og dermed gjort vondt verre.

Jeg kan trene styrke overkropp uten større problemer ( men enkelte øvelser, eks push-ups, kan kjennes i hoftene fordi jeg må stabilisere kroppen i "plankestilling").Når det gjelder nedre del av kroppen, er det vanskelig å få trent styrke, da jeg må være forsiktig med alle øvelser som direkte eller indirekte innebærer gluteusmuskulatur. Det funker fint med rolig gange over lenger tid, men med en gang det blir intensiv gange, kan jeg ikke gå stort mer enn 15-30 min, uten at det får konsekvenser dagen etter. Dette er også en stor del av problemet, da jeg ikke har mye smerter under treningsøkten, men betennelsen blusser opp som en etterdønning i dagene (verste fall ukene) etter. Derfor er det vanskelig å vite hvor mye jeg bør presse meg selv. ( Løping og hard sykling kan jeg ikke bedrive)

Jeg føler vel egentlig ikke at problemet er motivasjonen, men at jeg hele tiden er så usikker på hvordan jeg burde gå fram for å styrke kroppen, ikke svekke den. Dette gjør at jeg blir tafatt og ambivalent. Vurderer å gå til fysioterapaut for å få litt veiledning om hvordan jeg burde gå fram i første omgang, så jeg får kommet i gang.

Mange takk for svar.

Jeg synes absolutt du bør dra til en ordentlig god fysioterapaut. Sammen kan dere finne ut hva som gjør vondt og ikke, og han vil kunne hjelpe deg med å legge opp et godt program som er egnet for dine mål, men samtidig tilpasset plagene dine. Slik vil du forhåpentligvis kunne bygge kroppen som du vil, uten å ende opp med å måtte starte fra scratch på grunn av forverring av skadene.

Du sier kostholdet ditt ikke er helt på plass, og da er det det som er noe av det første du må endre på. Hjelper ikke mye å trene bra dersom maten er dårlig. Føler du selv at du vet hva som er et godt kosthold, og hvordan du skal komme tilbake til det, eller er det noe du føler du trenger hjelp til? Det hadde i så fall vært fint å vite hva du spiser i løpet av en typisk dag, og om du vet noe særlig om hvor mye du kan spise for å holde vekta vedlike.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...