Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hepp!

Jeg er en notorisk periodetrener og nå er jeg i gang i gjen. Egentlig startet jeg sånn på ordentlig for 10-12 uker siden med å kjøre 8 ukers program med GSP Rushfit (kort forklart MMA / crossfitinspirert intervalltreningsprogram med baseøvelser og hantler) for å komme litt i form til å trene MMA (som mosjonist). Underveis har jeg også flørtet litt med kettlebells, da jeg har en hyggelig kollega som har kurset seg på det.

De siste ukene har jeg børstet støv av min gamle kjærlighet, nemlig å trene med vekter. Jeg har startet opp med gode grunnøvelser som benkpress, knebøy, markløft og dips (og noen patetiske forsøk på pullups). Så har jeg lest litt da, og funnet ut at det jeg essensielt har begynt med er dette starting strenght programmet:

Treningsøkt A

Knebøy 3 x 5 reps

Benkpress 3 x 5 reps

Markløft 1 x 5 reps

Dips 2 x 8 reps

Mage 3 sett

Treningsøkt B

Knebøy 3 x 5 reps

Militærpress 3 x 5 reps

Foroverbøyd roing med stang / pendlay rows 3 x 5 reps

Hang-ups 3 x 8 reps

Mage 3 sett

Jeg forstår det slik at den gode formelen på starting strenght og bastard utgavene er å kjøre ABA BAB annenhver uke og gjerne holde styrketreningen til disse 3 øktene. Greia her er at jeg ved siden av forhåpentligvis 2 MMA økter i uka også gjerne vil ha ei kettlebellsøkt inn også.

Det jeg ser for meg et dette:

Mandag: Treningsøkt A

Tirsdag: MMA

Onsdag: Treningsøkt B

Torsdag MMA

Fredag eller Lørdag: Kettlebells helkroppsprogram (som vanlig kettlebells 300 programmet for de som er kjent med det)

.....Eller er det anbefalt å ikke rote for mye med en god og utprøvd formel og heller kjøre Starting Strenght ABA BAB og droppe kettlebellsa?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12657-starting-strength-kettlebells/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du helt fint kan rote med den gode utprøvde formelen dersom du er glad i kettlebellstrening og har lyst til å variere litt. SS er et godt program alene, men så lenge du sørger for nok mat og hvile (viktig, viktig), vil du kunne holde progresjonen gående. Dette er ikke noe du kjører på underskudd og søvnmangel for å si det slik.

Jeg foreslår at du prøver noen få uker, kjenner på hvordan det går og legger opp videre etter det. Når motivasjonen er der kan det meste gjennomføres, og det virker som du har mer enn nok av det :)

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger. Også kjekt å få bekreftet det jeg selv tenker. Selvfølgelig er det godt mulig at det blir en større økning i styrke ved å kjøre ren SS - men jeg tror det har noe for seg å kjøre en kettlebell økt i tillegg.

Det styrkeprogrammet jeg har hatt best utbytte av ved en tidligere korsvei var helkroppsprogram med grunnøvelser og noen få støtteøvelser hvor jeg kjøre de samme 3 øktene men med ulik vekt pr økt (3-6, 8-12 og 15-20 reps). Utfordringen denne gangen bortsett fra pur logistikk, er å balasere kosten.

Og fuck it, egentlig. Så lenge jeg har det artig og blir kvitt litt sexylubb er jeg happy.

Learning by burning! du får bare prøve og se. SS er i utgangspunktet et hardt program. Særlig etter et par uker, og det er ikke lagt opp til noen annen styrketrening enn tre ganger i uken, med god grunn! så blir spennende å se hvor lenge du klarer å holde progresjonen oppe. Er tungt å trene bøy tre ganger i uken....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...