Gå til innhold

Anbefalte innlegg

man leser så mye på "den store verdensveven", så jeg tenkte det kanskje var bedre å spørre folk her inne som har erfaring på området. Jeg har trent RYP-programmet i ca 1 mnd nå, men jeg synes det virker mer logisk å sette opp treninga si etter pyramideprinsippet i stedet for å løfte alle settene på samme belastning.

Det jeg lurer på er om det er mest hensiktsmessig å begynne tungt, eller å løfte tyngre ut i settene. Jeg vil jo tro at man har mest "guts" de første settene, men det virker som om de fleste bruker pyramide?!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12486-pyramide-eller-omvent-pyramide/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pyramider synes jeg fungerer best for tung trening 1-6 reps og kanskje opptil 8 reps på øvelser som ikke koster så mye energi pr sett (isolasjonsøvelser). Da får du varmet skikkelig opp før de tyngste løftene og du løfter så tungt som du klarer den dagen. For økt volum legger du inn droppsett.

Omvendte pyramider passer bedre til høyere repsfaser (10 reps og oppover)

Vel, det er ihvertfall min erfaring/mening, sikkert noen som er uenige.

Får legge til at de pyramidene der en tar maks reps på alle sett og øker vektene synes jeg er ganske ineffektive. Man vil trene med lavere toppsett enn man kunne gjort og få inn mindre volum på høy vekt enn man kunne fått. Kan kanskje brukes av og til for å få inn variasjon og belaste musklene litt anderledes, men ikke som basis i et program.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...