Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fikk litt bakerglede over meg og laget grove rundstykker i går men hvetemel/grovt sammalt mel. Tenkte å prøve meg på pizzahorn men finner som regel da bare oppskrifter med hvetemel, tenkte å bytte ut det meste av dette med sammalt grovtmel og speltmel. Kan man bytte og herje om på de forskjellige meltypene med lik mengder, noen som ikke lønner, blir smaken veldig gal om man gjør dette?

Noen retningslinjer? :)

Fortsetter under...

Bare husk at jo grovere mel jo mindre hever det. Det anbefales vel å ha 50% fint mel i grovbakst med gjær om det skal heve bra. Grovere enn det bør du bruke langtidsheving. Spelt hever også litt dårligere enn hvete.

• 4 uker senere...

Jeg syns det funker bra med opp til ca 75% grovt, men blir jo ikke superluftig. Viktigste er å huske at jo grovere mel, jo mer væske trengs som regel.

Og med grov gjærbakst burde man ikke skippe hverken heving i bollen eller etterhevingen ;)

• 1 måned senere...

Annonse

mandelmel skal ikke brukes i kombinasjon med gjær - det er jeg meget sikker på å ha lest! (??) CORRECT ME IF I'M WRONG

Har aldri prøvd med kun mandelmel, men litt blanding som her så gikk det fint med gjær:

Oppskrift på proteinrundstykker | Fitnessbloggen Forum

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...