Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 21 år som har hatt problemer med venstre hofteledd de siste to-tre ukene. Det føles som om at det ikke er noe væske rundt leddet, og at beina gnikker mot hverandre om dere skjønner.. Jeg trener mye knebøy med fristang, og lurer på om dette kan være årsaken. Er to uker inn i "Release your potential"-programmet, og øker derfor vektene for hver trening.

Lurer på om noen har andre alternativer til knebøy som trener de samme områdene, men som ikke belaster hofteleddet så mye? Evt.; burde jeg droppe programmet og gå ned på vektene en periode? Ligger nå (i følge programmet) på 20 kg (dette er tungt da jeg er 53 kg..)

Og mens jeg har dere på tråden :-) ; forslag til mageøvelser? Jeg har brukt slyngene mye; beina i slyngene og med hendene på matta som om jeg tar push-ups, og dratt beina opp mot magen. Dette har fungert greit, men jeg kjenner det egentlig mest i armer og lår. Jeg prøver også på sit-ups på "benk", men har problemer med at halebeinet "knekker"..? Ikke vondt, men ubehagelig og tror egentlig ikke at det kan være særlig bra hehe..

Takker på forhånd for alle svar og forslag:-)

Fortsetter under...

Før du bytter ut med andre øvelser er det to ting du burde gjøre:

1. Sjekk med naprapat eller fysio om du har noen problemer som forårsaker denne smerten, eller om det er noe som kan fikses med bedre mobilitet.

2. Sjekk teknikken din. Enten få en som kan det til å se på hvordan du gjør det, eller film deg selv og legg ut her.

3. Varm godt opp med dynamisk oppvarming før knebøy. 10 minutt på tredemølla gjør fint lite for å forberede deg på knebøy.

Ble visst 3 punkter det, men følte det siste var minst like viktig...

Mageøvelser: Planke, sideplanke, palloff press, band rotations, landmines

Før du bytter ut med andre øvelser er det to ting du burde gjøre:

2. Sjekk teknikken din. Enten få en som kan det til å se på hvordan du gjør det, eller film deg selv og legg ut her.

3. Varm godt opp med dynamisk oppvarming før knebøy. 10 minutt på tredemølla gjør fint lite for å forberede deg på knebøy.

Takk for svar!

Første punkt vil jeg ta tak i dersom det ikke blir bedre av de to andre punktene. Teknikken har blitt sett på, og den skal være riktig. Eneste er at jeg ikke kommer særlig dypere enn 80-90 graders vinkel. Har tenkt på å ha lettere vekter en periode og trene på å komme lenger ned. Oppvarmingen burde helt klart endres på, du traff rett på spikeren der....

Takk for svar!

Første punkt vil jeg ta tak i dersom det ikke blir bedre av de to andre punktene. Teknikken har blitt sett på, og den skal være riktig. Eneste er at jeg ikke kommer særlig dypere enn 80-90 graders vinkel. Har tenkt på å ha lettere vekter en periode og trene på å komme lenger ned. Oppvarmingen burde helt klart endres på, du traff rett på spikeren der....

Godt mulig det er det vanlige som stramme hofteleddsbøyere og/eller stramme hamstrings. Men ikke vent for lenge med å oppsøke en behandler. Bedre med en gang for mye hos naprapaten enn en for lite.

Goblet squat er også en meget bra øvelse for å øke mobilitet og bedre teknikk i knebøy. I tillegg til de øvelsene Børge viser i videoen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...