Ida Dahl Skrevet 3. september 2012 Forfatter Del Skrevet 3. september 2012 Jeg har slitt med skjevt bekken i mange år. Jeg har bekkenløsning pga svangerskap og fødsel, og litt for grunne hofteskåler. Dette gir meg problemer med skjevheter og smerter i rygg og nakke. Jeg har i tillegg nakkeslengskade. Jeg har trent meg opp fra å være på vei inn i rullestolen, til nå å fungere helt normalt. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å søke profesjonell hjelp. Og den finner du ikke hos instruktørene på et treningssenter (ikke med dine problemer i alle fall). Du bør først få skikkelig behandling hos en manuell terapaut av noe slag. Jeg har nå gått til osteopat i 12 år. Da jeg begynte opptreningen (for 12 år siden) gikk jeg tre ganger i uka til osteopat. Det koster skjorta, men er verdt hver ei krone i det lange løp. Fordi jeg hadde trent i mange år uten å først rette opp skjevhetene i kroppen, var muskulaturen skjev og stram sånn at hun brukte lang tid på å få løsnet den såpass at hun kom inn til der skadene/problemene egentlig satt. En annen fare ved å skulle trene deg opp selv, er at du risikerer at de store musklene blir sterke for fort sånn at de små stabiliseringsmusklene dine ikke henger med. Eller at du faktisk ikke klarer å aktivere de små stabiliseringsmusklene fordi alt er så skjevt. Dermed så blir stabiliseringsmuskulaturen din svakere og inaktiv og de store muskelgruppene dine må gjøre en jobb de ikke skulle gjøre helt alene. Det er også viktig at du begynner med riktige øvelser sånn at du får trent opp muskulaturen din i riktig rekkefølge (innenfra og ut, på en måte) Så derfor: Rett opp det som er mulig å rette opp av skjevheter før du begynner med styrketrening. Jeg begynte med stabiliseringsøvelser som jeg fikk hos osteopaten. Før hadde jeg lært at jeg kunne trene med mine skavanker så lenge jeg holde meg unna det som gjorde vondt. Nå fikk jeg øvelser som gjorde sinnsykt vondt i starten, men som gjorde kroppen godt på lang sikt. Men det må gjøres under kyndig veiledning og oppfølging. Disse øvelsene gjorde jeg i lang tid (husker ikke hvor lenge, men føles som om d var i mange mnd) og jeg begynte ikke med vanlig styrketrening før jeg fikk klarsignal fra osteopaten min. Og da styrte hun i starten hvordan jeg skulle trene. Øvelser jeg skulle holde meg unna og hva jeg kunne gjøre mer av fikk jeg beskjed av fra henne. Jeg går fortsatt til osteopat med ujevne mellomrom. Jeg kjenner med en gang når noe er skjevt i kroppen og da går jeg og får det rettet opp før jeg fortsetter med trening. Har aldri prøvd osteopat før - hva er det egentlig de gjør? Som jeg skrev over må nok dette prioriteres, men tviler for at jeg har råd til så alt for mange timer.. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11341-tips-til-nybegynner/page/2/#findComment-457735 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ida Dahl Skrevet 3. september 2012 Forfatter Del Skrevet 3. september 2012 En osteopat er en fysioterapaut med tre (eller var det fem?) års tilleggsutdannelse. Jeg gikk i mange år til både kiropraktor og fysioterapaut, det hjalp ikke i det hele tatt. Manuell terapi hjalp litt mer. Men det var først da jeg helt tilfeldig kom til en osteopat at det begynte å skje ting. De bøyer, tøyer, knekker, masserer og manipulerer. Pluss at de bruker fysioterapi i tillegg. De ser hele kroppen som et hele, i enda større grad en fysioterapauten gjør det. Jeg vet ikke om det er vanlig, men min osteopat gir også litt råd angående kosthold, tilskudd som virker bra. Jeg fikk også øvelser jeg skulle gjøre hjemme. Og når jeg begynte opptrening på senter med styrketrening så forklarte hun meg hvilke øvelser jeg skulle starte med, hva som var viktig å passe på. og at jeg måtte starte med lette nok vekter slik at jeg fikk aktivert de små, men akk så viktige støttemusklene. Løfter du tungt for fort så må du nødvendigvis bruke de store musklene som er sterke nok til det. Det koster 500 kr pr time, litt mer den første timen for da bruker de lenger tid. Det er ikke sikkert du trenger så mange behandlingene. Mange har blitt mye bedre etter bare 2-3- ganger. Takk for informasjonen! Skal høre meg litt rundt å se om jeg kjenner noen som har gode opplevelser med en osteopat. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11341-tips-til-nybegynner/page/2/#findComment-457807 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.