Arne H. Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Hei, alle. Dere er sikkert lei av disse innleggene, men prøver likevel. Jeg har i bunn og grunn ikke rørt en vekt eller et par joggesko siden Forsvaret for litt i overkant av ti år siden. Kom meg i ganske god form på kort tid da, og husker jeg hadde en svært god utholdenhet på å gå svært langt med en svært tung sekk. Det høres kanskje rart ut, men akkurat det ble favorittøvelsen min for å presse kroppen. Uansett. Mange, mange øl, grandiser, tv-spill og en del sigg senere, fikk jeg en skikkelig oppvåkning nylig, da jeg skulle opp en relativt bratt stigning, med - ja - en tung sekk. Jeg havna omtrent like langt bak i feltet som den overvektige turisten, som var rundt dobbelt så gammel som meg. Jeg har en velbygget ølmage og kjærlighetshåndtak, er ikke feit, men formen og styrken min er åpenbart på linje med en middelaldrende KOLS-pasient. Dette ble en skikkelig, skikkelig vekker. Å omkomme av immobilitet og pustevansker i en alder av 32 er for tidlig; jeg har veldig lyst til å komme meg opp på et bra nivå igjen, men veit ikke helt hvor jeg skal starte. Jeg har ikke noe ønske å bli en Hulk, ei heller noe mål om å bli en maratonløper. Ønsker i bunn og grunn å få en sterkere, sunnere kropp, som greier å bære en 30 kilos sekk over lange og bratte avstander uten å puste, pese og forbanne meg over ryggen til jeg ser mannen med ljåen. Det hadde vært kjekt å gå opp en tskjortestørrelse, fra small, ikke på grunn av ytterligere sedimentering av underhudsfett, men på grunn av sterkere muskler. Det hadde vært moro å kunne startet litt med klatring, fordi det ser gøy ut. Selvfølgelig, et godt innspill er "men dra på deg en sekk og gå!". Problemet er, som hos mange andre, tid. Med jobb, studier, kjæreste og alt annet, har jeg rett og slett ikke tid til å følge trenings- og friskluftsregimet som jeg brukte i Forsvaret, og har (dessverre) ikke mulighet til ukentlige turer i skog og mark, selv om jeg forsøker få det til oftere. Har vel maks en time til overs cirka annenhver dag. Har begynt å ta push- og situps hver morgen, i tillegg til chins på en nyinnkjøpt stang som jeg er sikker på at kommer til å ta knekken på dørkarmen. Merker en god progresjon. Har tilgang til treningsrom på jobb, som har det mest basale av utstyr, inkludert tredemølle og alt det der. Hva vil være et fornuftig regime å legge seg på nå i starten, gitt disse begrensningene og mulighetene, med litt trening hjemme og i rommet på jobb? Vurderer å stroppe på meg en sekk, fylle den med vekter, og begynne å løpe, men det virker litt lite konkret og matnyttig å bare kaste seg utpå - uten en tanke på den øvrige muskulaturen. Er det noen som har litt tips til hvordan jeg setter i gang med dette? Beklager den store veggen av tekst. Med beste hilsen, Arne. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11110-skummel-oppvekker-i-fjellheimen-treningstips/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arne H. Skrevet 10. august 2012 Forfatter Del Skrevet 10. august 2012 Hei Erik, og takk for svar! Det morsomme er at jeg merker motivasjonen øver eksponensielt for hver dag, etter jeg begynte med den spede planen om å ta push- og situps hver morgen. Det var et ork i starten, men nå merker jeg at jeg gleder meg til å ta fatt på det neste morgen igjen. Har vel også mye å gjøre med at jeg merker en klar progresjon og føler meg igrunn bedre etter at jeg startet på det for noen uker siden. Ser fram til å utvide hele programmet. Noe av det jeg imidlertid er blitt oppmerksom på, er faren for belastningsskader og viktigheten gode, trygge teknikker og treningsmetoder. Har slitt litt med tennisalbue pga squashspilling, og høyrekneet gjør litt vondt når det er i ro over lang tid, for eksempel når jeg er på kino eller i bilen (etter en betennelse i forsvaret). Driver og researcher kosthold nå, og har allerede kuttet ut flytende karbohydrater så langt det lar seg gjøre, selv om jeg innrømmer en svakhet for noen glass rødvin i ny og ne. Det er igrunn vanskelig å beskrive formen via tekst, men det er ingen tvil om at O2-opptaket er på et katastrofalt nivå. Styrken har også et enormt forbedringspotensial, greide med nød og neppe to chins i dag - da med god hjelp fra beina på den siste En ting jeg glemte å presisere i den opprinnelige posten, er at jeg kunne tenkt meg å utføre mest mulig av styrken uten vekter, apparater etc. i studio på grunn av tidshensynet. Altså det som kalles calisthenics på engelsk, uten at jeg vet om det finnes noe godt norsk ord. Edit: Er det noe problem å fortsatt drikke i gjennomsnitt to glass rødvin per dag? I motsetning til hva dere leser i tabloidene, er den vitenskapelige litteraturen overbevisende på effekten ift aldring og relaterte sykdommer/tilstander. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11110-skummel-oppvekker-i-fjellheimen-treningstips/#findComment-425193 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.