Gå til innhold

Depresjon og trening - artikkel fra forskning.no


Marita

Anbefalte innlegg

Jeg kom over denne veldig spennende artikkelen i dag på forskning.no

http://www.forskning.no/artikler/2011/oktober/302346

Kort fortalt har de funnet ut at hippocampus på deprimerte mennesker kan være mindre enn hos ikke-deprimerte (i snitt 10% mindre). Men man kan bygge opp skadet hjernevev ved å danne nye hjerneceller, en prosess som kalles nevrogenese. Det kan (visstnok) skje ved hjelp av antidepressiva, psykoterapi og muligens elektrosjokkbehandling, men også;

Det kan føre til nye former for behandling. Det kan gjøres med medisiner og elektrosjokk, men mosjon har også en gunstig virkning på prosessen. Derfor oppfordrer jeg alltid pasientene mine til å trene så mye de kan, avslutter Videbech.

Noen som vet om studier hvor hovedfokuset har vært på trening, og "fysiologiske bevis" - type "hjerneaktivitetsbevis" (gosh.. her har man språket i behold gitt! :p ) ?

Vi vet jo alle om alle de positive hormonene, men jeg tenker på resultater som er målbare annet enn intervjubasert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...