Gå til innhold

Styrketrening for best utseendet?? + litt ned i vekt


Maritaff

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en jente på snart 19 år. Jeg har ikke trent styrke på flere år, men trente tung styrketrening og oppnådde veldig gode resultater det året fra jeg var 14-15/16. Husker at jeg klarte 120 kg i hip thrust (8-10 reps), 65 kg i markløft og 60 kg i knebøy. Ikke så tungt, men med tanke på hvor tynn og ung jeg var synes jeg egentlig det var bra. 

Deretter begynte jeg å løpe mer og holde på med friidrett, og i gjennomsnitt har jeg løpt 6-7++ dager i uken i da jeg gjorde det nokså bra i konkurranser. Men det har jeg sluttet med nå pga. studier og manglende motivasjon. 

Jeg har ikke løpt nå på mange mange måneder, og har lagt på meg 8 kg... Jeg har spist like mye som da jeg trente så mye, fordi jeg har vært så sulten...(?) Veier nå 65 kilo og er 174 cm høy, men vil gjerne gå ned et par kilo til rundt 60-62 kg... Jeg er slank selv med 65 kg, men jeg er en veldig tynn type, og det er slik jeg alltid har vært og jeg ønsker å være... Nå er fokuset mer på utseende når det kommer til trening, istedetfor prestasjon.

For utseendet, er styrke best da? Skal jeg trene styrketrening samtidig mens jeg går ned de kiloene, eller er løping mest effektivt?? Har kun tid til 3 dager i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på hva du mener med å trene for utseendet. Styrketrening vil kunne gi deg litt muskler og forme kroppen litt på den måten.

Løping (spesielt langdistanse) gjør egentlig ikke annet enn å brenne kalorier, så du vil ikke kunne forme kroppen i særlig grad på denne måten.

Jeg ville fokusert på kun styrketrening, med mindre det er noen spesielle grunner til at du ønsker å løpe. Du kan fint trene styrke og gå ned i vekt/fett. Husk at muskler også veier, så noen kan faktisk brenne fett og bygge såpass mye muskler samtidig at vekta vil stå stille en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...